gototopgototop
ورود به سایت



خانه احادیث احادیث موضوعی آیات واحادیث فضایل حضرت امام علی علیه السلام حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!

حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!

میانگین امتیار کاربران: / 1
ضعیفعالی 

 

آیه 103 سوره آل عمران

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

و همگی به ریسمان الهی (توحید و ولایت) چنگ بزنید و متفرق نشوید ، و نعمت بزرگ خدا بر شما را بیاد بیاورید که چگونه با یکدیگر دشمن بودید پس خداوند میان دلهای شما الفت و مهربانی قرار داد و به برکت این نعمت با هم برادر(دینی) شدید ، و شماها در پرتگاه حفره ی آتش جهنم بودید پس خدا شما را از آن نجات داد . این چنین خداوند آیاتش را برای شما روشن می کند ، شاید که هدایت بیابید.

{وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً } یعنی به توحید و ولایت چنگ بزنید.

در روایت ابوالجارود آمده است که امام باقر (علیه السلام) درباره آیه ( وَ لا تَفَرَّقُوا ) می فرماید : خداوند تبارک و تعالی می دانست که آنها به زودی بعد از پیامبرشان متفرق می شوند  و بینشان اختلاف می افتد و لذا آنها را از متفرق شدن نهی فرموده همچنانکه امتهای قبل از آنها را نهی کرده بود و به آنها امر نمود که بر ولایت آل محمد (علیهم السلام) چنگ بزنند تا متفرق نگردند. ( بحارالانوار جلد 24 صفحه 85 و جلد 65 صفحه 233 ؛ تفسیر نورالثقلین جلد 1 صفحه 377 ؛ تفسیر کنزالدقائق جلد 2 صفحه 185 )

(وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ)

این آیه درباره اوس و خزرج نازل شده است که صدسال سلاح هایشان را شب و روز بر زمین نگذاشتند تا اینکه دارای بچه هایی شدند و آنها نیز به جنگ با هم پرداختند پس خداوند پیامبرش را مبعوث فرمود و بین آنها صلح برقرار نمود و آنها اسلام آوردند و به خاطر وجود رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دشمنی از دلهایشان بیرون رفت و با همدیگر برادر شدند.

ترجمه تفسیر قمی جلد 1 صفحه 318 الی 319 (تألیف علی بن ابراهیم قمی ؛ مترجم جابر رضوانی ؛ ناشر : انتشارات بنی الزهراء علیها السلام چاپ دوم 1392 )


( وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا .......... آیه 103 سوره آل عمران )

در كتاب غيبت نعماني كه از متون معتبر روايي ماست اين حديث آمده و سند حديث به امام سجّاد علیه السلام مي‌ رسد. آن حضرت فرمود:

(كانَ رَسوُل الله…ذاتَ يَوْمٍ جالِساً وَ مَعَهُ اَصْحابُهُ فِي الْمَسْجِدِ فَقالَ يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ مِنْ هذا الْبابِ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّة)؛

«روزي پيامبراكرم…با اصحابشان در مسجد نشسته بودند،در اثناء سخن فرمودند: الآن از اين در مردي وارد مي ‌شود  كه اهل بهشت است».

(يَسْأَلُ عَمّا يَعْنِيهِ)؛

«مي ‌آيد و از مطلبي كه نافع به حالش هست سؤال مي ‌كند».

اين خود درسي است كه انسان عاقل بايد درباره‌ي مطلبي به سؤال و جواب بپردازد كه نافع به حال دنيا و يا آخرتش باشد! فرموده‌اند:

(مِنْ حُسْنِ اِسْلامِ الْمَرءِ تَرْكُهُ ما لا يَعنِيهِ)؛[1]

«مسلمان خوب آن كسي است كه آنچه نافع به حالش نيست رها كند [و عمر خود را با سؤال و جواب ‌هاي بيهوده تلف نكند]».

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) …فرمود: اين مردي كه هم اكنون وارد مي‌ شود آدم عاقلي است و از مطلبي سؤال خواهد كرد كه نافع به حالش مي ‌باشد. طبيعي است كه همه چشم به در مسجد دوختند.

(فَطَلَعَ رَجُلٌ طُوالٌ يُشْبِهُ بِرِجالِ مُضِرَ)؛

«از در مسجد مرد بلند قامتي وارد شد كه شبيه مردان مضر بود[ظاهراً مضر نام قبيله‌ اي بوده است]».

تعبير به طَلَعَ شده است كه حاكي از درخشندگي معنوي آن مرد است!

(فَتَقَدَّمَ وَ سَلَّمَ وَ جَلَس)؛

«وارد شد و سلام كرد و نشست».

بدون اينكه حرفهاي زيادي بزند تا نشست گفت:

(يا رَسُولَ الله اِنّي سَمِعْتُ الله عَزَّ وَ جَلَّ يَقوُلُ فيما اَنْزَلَ‌{وَ اعْتَصِموُا بِحَبْلِ الله جَميعاً وَ لا تَفَرَّقوُا})؛

«اي رسول خدا! من مي ‌شنوم كه خداوند عزّ و جلّ در كتابي كه نازل كرده است مي ‌فرمايد: همگي چنگ به ريسمان خدا بزنيد و پراكنده نشويد».

(فَما هذَا الْحَبْلُ الَّذِي اَمَرَنا بِالْاِعْتِصامِ بِهِ وَ اَلاّ نَتَفَرَّقَ عَنْهُ)؛

«حالا اين ريسماني كه خدا ما را امر كرده كه به آن معتصم بشويم و از آن كناره نگيريم ، چيست»؟

چه سؤال عاقلانه ‌اي طرح كرده است!آدمي است مؤمن به قرآن. در قرآن آيه‌اي ديده كه برايش مبهم است و احتياج به تفسير دارد و خود قرآن گفته است:

(...فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛[2]

«...هر چه را ندانستيد از اهل اطّلاع و آگاهان سؤال كنيد»!

و همچنين خدا به پيامبرش فرموده است:

{...وَ أنْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ...}؛[3]

«...ما قرآن را به تو نازل كرده‌ايم و تو را مبيّن مجملات قرآن قرار داده‌ايم...».

اين مرد هم ديده كلمه‌ي {حبل الله}در قرآن مُجْمَل* است و نياز به بيان دارد و لذا مستقيماً به خود رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) رجوع كرده و از آن حضرت تقاضاي بيان نموده است. رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) وقتي اين سؤال را شنيد در روايت هست كه:

(فَاَطْرَقَ رَسُولُ اللهِ مَلِيّاً)؛

«رسول خدا يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد».

اين شيوه در مقام پاسخ دادن به يك سؤال با ارزش هم نشان از حكمت جواب دهنده و هم نشان از اهمّيّت مطلب سؤال شده است! شخص حكيم اگر چه كاملاً عالم به جواب است و نياز به تفكّر ندارد؛ امّا حكمت و پختگيش اقتضاء تأملّ در جواب دارد. شتابزدگي در جواب هر سؤال هم ناپختگي انسان را نشان مي‌ دهد و هم از عظمت مطلب سؤال شده مي‌ كاهد و لذا:

(اَطْرَقَ رَسُولُ الله مليّاً)؛

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد!و با اين عمل توجّه تمام حضّار را جلب نمود! آن چنانكه همه ساكت و گويي سراپا گوش براي شنيدن جواب از زبان رسول خدا…(صلی الله علیه و آله و سلم) شدند.

(ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وَ اَشارَ بِيَدِهِ اِلي عَليّ بْنِ اَبيطالب)؛

پس از زماني رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)…سر بلند كرد و در حالي كه با دست خود اشاره به علي ‌بن ‌ابيطالب مي‌ كرد ، فرمود:

(هذا حَبْلُ اللهِ الَّذِي مَنْ تَمَسَّكَ بِهِ عُصِمَ بِهِ فِي دُنياهُ وَ لَمْ يَضِلَّ بِهِ فِي آخِرَتِه)؛

«اين[علي] حبل‌الله و آن ريسمان الهي است كه هر كه به او تمسّك كند در دنيا از لغزش و انحراف از صراط مستقيم مصونيّت مي ‌يابد و در آخرت طريق به سوي بهشت جاودان را گم نمي ‌كند»!

تنها به گفتن با زبان اكتفا نكرد بلكه با اشاره ‌ي دست،شخص وجود اقدس او را هم مشخّص نمود.! همان كار را كه در روز عيد غدير در مقام نصب آن حضرت به ولايت امر انجام داد. در قسمت بالاي آن منبر گونه ‌اي كه در وسط بيابان از جهاز شتران درست كرده بودند، ايستاد و علي را هم در يك پله پايين ‌تر از خود نگه داشت،آنگونه كه هر دو را تمام جمعيّت ديدند و پس از سخنان بسيار دست علي را گرفت و بلند كرد و با صداي هر چه بلندتر فرمود:

(اَيُّهَا النّاس)؛

«همه ببينيد و بشنويد»!

 (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَليٌّ مَوْلاهُ)؛

«اين علي! كه شخص او را مي ‌بينيد و دستش به دست من است پس از من مولاي شماست».

در اين حديث هم تنها به گفتن اكتفا نفرمود كه بگويد:(عليٌّ حَبْلُ الله)؛بلكه با اشاره‌ي دست ابتدا شخص او را مشخّص كرد و آنگاه فرمود:(هذا حَبْلُ الله)؛در دنباله‌ي حديث آمده است : وقتي رسول خدا…اينگونه جواب آن مرد سؤال كننده را داد و {حبل الله}قرآن را بالعيان مشخّص نمود:

(فَوَثَبَ الرَّجُلُ اِلَي عَلِيٍّ)؛

«آن مرد سؤال كننده از جا جست و به سوي علي(علیه السلام)رفت».

انسان گاهي به طور عادي از جا برمي ‌خيزد امّا گاهي با عجله و شتاب از جا بر مي ‌جهد آنچنان كه گويي مي ‌خواهد از زمين پرواز كند! آن مرد از جا پريد و خود را به اميرالمؤمنين (علیه السلام) رساند:

(فَاحْتَضَنَهُ مِنْ وَراءِ ظَهْرِهِ)؛

«از پشت سر آن حضرت را در بغل گرفت [در حالي كه]»:

(وَ هُوَ يَقوُلُ اعْتَصَمْتُ بِحَبْلِ الله وَ حَبْلِ رَسُولِه)؛

«مي‌ گفت: اعتصام جستم به حبل خدا و حبل رسول خدا».

(ثُمَّ قامَ فَوَلَّي وَ خَرَجَ)؛

«آنگاه برخاست و راه خود را پيش گرفت [و از مسجد] خارج شد».

در زماني كوتاه سؤالي نافع كرد و جوابي روشن گرفت و رفت. نه وقتي گرفت و نه حرف زيادي زد و نه چون و چرايي كرد!

او كه رفت مردي از اصحاب كه نشسته بود گفت: يا رسول الله! اجازه مي ‌دهيد من بروم و به او برسم و از او بخواهم كه براي من از خدا طلب مغفرت كند.فرمود:

(اِذاً تَجِدُهُ مُوَفَّقاً)؛

«او را مؤفّق خواهي يافت».

آن مرد صحابي رفت و به او رسيد و گفت: براي من دعا كن و از خدا بخواه كه مرا بيامرزد. حال اگر ما باشيم مي‌ گوييم ممنونم. من كه قابل نيستم امّا او خيلي صريح جواب داد و گفت:

(اَفَهِمْتَ ما قالَ لِي رَسُولُ اللهِ وَ ما قُلْتُ لَهُ)؛

«آيا فهميدي كه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)…به من چه گفت و من به او چه گفتم»؟

گفت: بله،فهميدم.گفت:

(فَاِنْ كُنْتَ مُتَمَسِّكاً بذلِكَ الْحَبْلِ غَفَرَ اللهُ لَكَ وِ اِلاّ فَلا غَفَرَاللهُ لَكَ)؛[4]

اگر به همين ريسمان كه پيامبر اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم) معرّفي كرد تمسّك جستي خدا تو را بيامرزد وگرنه خدا تو را نيامرزد. تعارفي دركار نيست.

 

برگرفته از سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (جزوه شماره 028 )

---------------------------------------

[1]ـ المحجهْْ‌‌‌البيضاء،جلد5،صفحه‌ي200.

[2]ـ سوره‌ي نحل،آيه‌ي43.

[3]ـ همان،آيه‌ي44.

*  مُجْمَل: داراي اجمال و نيازمند به شرح و تفصيل.

[4]ـ غيبت نعماني،صفحه‌ي42.

 


 

تفسیر آیه 103 سوره آل عمران

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا .........

و همگی به ریسمانِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید !

عمر بن راشد از حضرت صادق (علیه السلام) نقل کرد که درباره آیه ( سپس در آن روز (همه شما) از نعمتهایی که داشته اید بازپرسی خواهید شد ؛ سوره مبارکه تکاثر آیه 8 ) فرمود : (( منظور از نعمتها ما هستیم و درباره ی آیه :( و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید ! ) فرمود : (( ما حبل و ریسمانِ پیوسته به خدا هستیم )). ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 97 ، الامالی 1 : 278

سیّد رضی در کتاب خصائص به سند خود از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مرض وفاتش عمویش عباس و امیرالمومنین (علیه السلام) را خواند و به آنها تکیه نموده و به مسجد تشریف برد نماز را با مردم نشسته بجا آورد سپس به منبر تشریف برده و تمام اهل مدینه از مهاجر و انصار حاضر بودند بعضی گریه می کردند و عدهّ ای ساکت بودند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ساعتی خطبه میخواند و ساعتی استراحت می نمود و از جمله فرمایشاتش این بود فرمود : ای کسانی که در این روز و این ساعت از جن و انس و مهاجر و انصار در اینجا حاضرید ، حاضرین به غائبین برسانید که من پس از خود در میانِ شما دو ثقلِ بزرگ به جای می گذارم اوّل قرآنِ خدا که کتابِ هدایت و بیانِ احکام واجب الهی که حجّتِ بالغه ی خدا و من است بر شما ، دوّم نشانه بزرگ و علم اکبر و مطهر و مظهر دین و نور رهنمائی و چراغ هدایت و حبل الله اعظم علی بن ابیطالب (علیه السلام) که رشته ی محکمِ خداست ( و همگی به ریسمان ِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید ! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود ، به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید ، و او میان دلهای شما ، الفت ایجاد کرد ، و به برکتِ نعمتِ او ، برادر شدید ! و شما بر لبِ حفره ای از آتش بودید ، خدا شما را از آن نجات داد این چنین ، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد شاید پذیرای ِ هدایت شوید ) ای مردم ! هرکس امروز و بعد از این روز علی را دوست بدارد بر عهدِ خداوند وفا نموده و هرکس امروز یا پس از این او را دشمن بدارد ، روزِ قیامت کور و کر به محشر بیاید و حجّتی نزدِ پروردگار ندارد. ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 98، خصائص امیرالمومنین : 56

در کتاب مناقب به سند خود از ابی المبارک بن مسرور از این عباس روایت کرده گفت حضورِ پیغمبر بودم شخصِ اعرابی وارد شد و به آن حضرت عرض کرد حبل الله چیست که ما متمسّک به آن شده و به او چنگ بزنیم؟ پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دست ِ علی را گرفت و فرمود به دامنِ این علی چنگ بزنید که رشته ی محکم خداست.  ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 98، المناقب :271

عیّاشی به سندِ خود از ابن یزید روایت کرده گفت از حضرت موسی بن جعفر (علیهِما السلام) معنایِ آیه ی (و همگی به ریسمانِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید ! ) را پرسیدم فرمود : ( علی ابن ابیطالب امیرالمومنین (علیه السلام) حبل و رشته ی محکمِ خدا است).  ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 98 ، تفسیر عیاشی 1 : 217

عیّاشی از حضرت باقر (علیه السلام) روایت می کند که فرمود خاندانِ محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ریسمانِ محکمِ خدایند که دستور داده به آنها چنگ بزنند ، سپس فرمود : ( و همگی به ریسمانِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید !)  ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 98 ، تفسیر عیاشی 1 : 217

مردِ عربی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره ی آیه ( و همگی به ریسمانِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید ! ) پرسید ، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دستِ علی را گرفت و فرمود :(( ای اعرابی ! به دامنِ این علی چنگ بزنید که رشته ی محکم خداست )) . اعرابی به دورِ امیرالمومنین می گشت و فریاد می زد خدایا شاهد باش من به ریسمان محکم پیغمبر اکرم چنگ زدم. پس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود : هرکس می خواهد مردی از اهل بهشت را مشاهده کند به سوی این اعرابی نظر نماید . ابن شهر آشوب به سند خود از حضرت باقر (علیه السلام) و حضرت صادق (علیه السلام) این روایت را عیناً نقل کرده است. ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 98 ، المناقب 3 : 76

در تفسیر ثعلبی از امام صادق (علیه السلام) روایت آورده که ذیلِ آیه ی ( و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید ! ) فرمود : (ما ریسمان الهی هستیم که خداوند در این آیه فرمود : ( و همگی به ریسمانِ خدا چنگ زنید ، و پراکنده نشوید). ترجمه تفسیرالبرهان فی تفسیر القرآن محدث گرانقدر سید هاشم حسینی بحرانی جلد 3 صفحه 99 ، الّصواعق المحرقة : 151

 

 

 

 

Developed by JoomVision.com

حضرت آیت الله سید روح الله الموسوی الخمینی (ره)

پایگاه اینترنتی احادیث

حضرت آیت الله سید روح الله الموسوی الخمینی (ره) حضرت آیت الله سید روح الله الموسوی الخمینی (ره)

حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (مدظلّه العالی)

پایگاه اینترنتی احادیث

حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (مدظلّه العالی) حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (مدظلّه العالی)

حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره)

پایگاه اینترنتی احادیث

حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره) حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره)

شهید حاج شیخ احمد کافی (ره)

پایگاه اینترنتی احادیث

شهید حاج شیخ احمد کافی (ره) شهید حاج شیخ احمد کافی (ره)

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 367 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام)
سه شنبه, 24 اسفند 1395
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام) حضرت فاطمه علیها السلام خدمتگذاری... ادامه مطلب...
شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ العسکری (علیهِما السلام)
چهارشنبه, 17 آذر 1395
    شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ... ادامه مطلب...
مناقبت و شهادتنامه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
یکشنبه, 28 بهمن -2
  ماجراي تنبّه اسحق ‌بن‌ يعقوب كندي اسحق‌بن‌يعقوب‌كندي،... ادامه مطلب...
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 06 آذر 1395
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)   ... ادامه مطلب...
حکمت نامه امام حسین (علیه السلام)
جمعه, 09 مهر 1395
ويژگىِ عاقل نزهة الناظرـ از امام حسين عليه السلام ـ : چون پيشامد سختى بر عاقل... ادامه مطلب...
فضلیت زیارت ، گوشه ای از احوالات و ... ( حضرت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام)
یکشنبه, 24 مرداد 1395
مؤلف ( حاج شیخ عباس قمی) گويد كه در اينجا چند مطلب است كه شايسته و مناسب است... ادامه مطلب...
شرفیاب شدن دعبل خزایی خدمت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) و خواندن اشعار در مدح آنحضرت
شنبه, 23 مرداد 1395
 شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از... ادامه مطلب...
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني ( حدیث از امام رضا (علیه السلام) )
یکشنبه, 28 بهمن -2
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني از حضرت امام رضا(علیه السلام) منقول... ادامه مطلب...
هفت چيز است كه اگر هفت چيز همراهش نباشد استهزاء حساب مي ‌شود(حدیث از امام رضا علیه السلام)
یکشنبه, 28 بهمن -2
اين روايت از حضرت امام رضا (علیه السلام)†منقول است كه فرمود: سَبْعَةُ... ادامه مطلب...
پاسخ به شبهات در خصوص قبول ولایتعهدی مأمون توسط امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)
سه شنبه, 12 مرداد 1395
  أعوذ بالله من الشّيطان الرّجيم[1] *  و من هرگز خود را تبرئه نمي‌كنم كه... ادامه مطلب...
اشعار منقول از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)
سه شنبه, 12 مرداد 1395
  اين چند بيت از حضرت امام ابوالحسن‌الرّضا†(علیه السلام) منقول است: يعيب... ادامه مطلب...
توجّه ويژه‌ي امام رضا (علیه السلام) به نماز اوّل وقت
چهارشنبه, 20 مرداد 1395
  توجّه ويژه‌ي امام رضا (علیه السلام) به نماز اوّل وقت     اينجا... ادامه مطلب...
حفظ نعمت و افزایش آن با انفاق و شکرگزاری
یکشنبه, 10 مرداد 1395
حفظ نعمت و افزایش آن با انفاق و شکرگزاری مرحوم علاّمه‌ي مجلسي (رض) نقل مي... ادامه مطلب...
يقين به ولايت،راز قبولي اعمال نزد خداوند متعال(فرمایش امام صادق (علیه السلام) )
دوشنبه, 04 مرداد 1395
يقين به ولايت،راز قبولي اعمال نزد خداوند متعال(فرمایش امام صادق (علیه... ادامه مطلب...
ويژگي ‌هاي شيعه‌ي جعفري
دوشنبه, 04 مرداد 1395
  اين ايّام انتساب به حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) دارد .چند جمله از... ادامه مطلب...
حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!
سه شنبه, 07 دی 1395
  آیه 103 سوره آل عمران وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا... ادامه مطلب...
نشانه‌ های مؤمن راستین
یکشنبه, 28 بهمن -2
نشانه‌ های مؤمن راستین نمازهای شبانه‌ روزی ما دو قسم است: فرائض و نوافل.... ادامه مطلب...
زیارت اربعین از نشانه های مومن است
یکشنبه, 28 بهمن -2
در التهذیب از ابا محمد العسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود : وَ رُوِیَ... ادامه مطلب...
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام)
یکشنبه, 28 بهمن -2
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام) وَ... ادامه مطلب...
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات
شنبه, 25 اردیبهشت 1395
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات  ... ادامه مطلب...
طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات
چهارشنبه, 22 اردیبهشت 1395
  طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات بدان شبهۀ... ادامه مطلب...
حُزن امام صادق(علیه السلام) برای غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
یکشنبه, 28 بهمن -2
    حزن امام صادق(علیه السلام) شيخ صدوق در كمال الدين (كمال الدين و تمام... ادامه مطلب...
نهى از دروغ شمردن سخنى كه دروغ بودنش معلوم نيست
پنجشنبه, 26 فروردین 1395
نهى از دروغ شمردن سخنى كه دروغ بودنش معلوم نيست قرآن (بَلْ كَذَّبُوا بِما... ادامه مطلب...
برحذر داشتن از دروغ بستن بر پيامبر صلى الله عليه و آله
سه شنبه, 24 فروردین 1395
  برحذر داشتن از دروغ بستن بر پيامبر صلى الله عليه و آله     رسولُ... ادامه مطلب...
فراوانی دروغ بندان بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در حیات ایشان
سه شنبه, 24 فروردین 1395
  فراوانی دروغ بندان بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در حیات ایشان ... ادامه مطلب...
روایت و رعایت
دوشنبه, 23 فروردین 1395
روایت و رعایت الإمامُ عليٌّ عليه السلام : اعْقِلوا الحقَّ إذا سَمِعْتُموهُ... ادامه مطلب...
فهم حدیث
شنبه, 21 فروردین 1395
فهم حدیث   قرآن (لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ... ادامه مطلب...
درباره ی کسی که چهل حدیث حفظ کند
جمعه, 13 فروردین 1395
رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : مَن حَملَ مِن اُمّتي أرْبَعينَ حَديثاً... ادامه مطلب...
مُحدَّث
پنجشنبه, 12 فروردین 1395
رسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : مَن أدّى‏ إلى‏ اُمّتي حَديثاً ،... ادامه مطلب...