gototopgototop
ورود به سایت



خانه احادیث احادیث موضوعی آیات واحادیث فضایل حضرت امام علی علیه السلام دو ركن امامت را فراموش نكنيم

دو ركن امامت را فراموش نكنيم

میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 


دو ركن امامت را فراموش نكنيم


حال،آنچه كه بر ما مؤكّداً لازم است، محكم ساختن اصول اعتقادي دين است. مخصوصاً اصل اعتقادي امامت كه شديداً مورد هجوم دشمن قرار گرفته است و اصل اعتقادي امامت نيز چنان كه مي‌دانيم دو ركن مسلّم دارد؛يكي ركن تولّي و ديگري ركن تبرّي.


تولّي يعني ولايت اهل بيت رسول(صلی الله علیه و آله) را پذيرفتن و تبرّي يعني، اظهار برائت و بيزاري از دشمنانشان نمودن كه يكي بدون ديگري تحقّق‌بخش به اين اصل اعتقادي نخواهد بود!از ميان صدها روايت در اين باب به اين دو روايت توجّه فرماييد.رسول خدا (صلی الله علیه و آله) …فرموده است :
(وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ اَنَّ رَجُلاً لَقِيَ اللهَ بِعَمَلٍ سَبْعينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَمْ يَأتِ بِوِلايَةِ اُولِي الاَمْر مِنّا اَهْلَ الْبَيتِ ما قَبِلَ اللهُ مِنهُ صِرفاً و لا  عَدْلاً)؛[1]
«قسم به كسي كه مرا به نبوّت حقّ برانگيخته است، اگر مردي خدا را با عمل هفتاد پيغمبر ملاقات كند در حالي كه ولايت اولي‌الامر از ما اهل بيت را نداشته باشد، خداوند از او هيچ عبادتي از هر قبيل كه باشد نمي‌پذيرد».


در روايت ديگري خطاب به علي (علیه السلام) فرمود:
(يا عَلِيُّ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَةِ وَ اصْطَفانِي عَلي جَمِيعِ الْبَريَّةِ لَوْ اَنَّ عَبْداً عَبَدَاللهَ اَلفَ عامٍ ما قَبِلَ اللهُ ذلِكَ مِنْهُ اِلاّ بِوِلايَتِكَ وَ وِلايَةِ الاَئِمَّةِ مِنْ وُلدِكَ وَ اِنَّ وِلايَتَكَ لا تُقْبَلُ اِلاّ بِالْبَرائَةِ مِنْ اَعدائِكَ وَ اَعْداءِ الاَئِمَّةِ مِنْ وُلدِكَ بِذلِكَ اَخْبَرَنِي جَبْرَئيلَ فَمَنْ شاءَ فَليُؤْمِن وَ مَن شاءَ فَلْيَكْفُر)؛[2]
«اي علي! قسم به كسي كه مرا به نبوّت برانگيخته و بر همه‌ي خلايق برگزيده است، اگر بنده‌اي هزار سال خدا را عبادت كند، خدا آن را از او نمي ‌پذيرد مگر با ولايت تو و ولايت امامان از فرزندان تو باشد و ولايت تو را هم نمي ‌پذيرد مگر با برائت از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو باشد. اين را جبرئيل[فرشته‌ي وحي خدا]به من گفته است.حال هر كه مي‌خواهد ايمان بياورد و هر كه مي‌خواهد كافر شود».


بيزاري از دشمنان اهل بيت (علیهم السلام) در سايه‌ي دشمن‌شناسي


بنابراين، وظيفه‌ي ما كه تبيين معارف دين است، ايجاب مي‌كند، موقعيّت اصل امامت را كه به منزله‌ي روح در پيكر دين است، براي مردم مخصوصاً نسل جوان بيان كنيم.آنگونه كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) …از طرف خدا مؤكّداً موظّف به تبليغ ولايت شد كه:
(يا أيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ...)؛
و تهديد شد كه:
(...وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ...)؛[3]
... اگر تبليغ ولايت نكني، اصلاً تبليغ رسالت نكرده‌اي...يعني ما هم اگر در حدّ و مرتبه‌ي خود تبليغ اصل امامت نكنيم، اصلاً كاري در امر تبليغ ديانت نكرده‌ايم و چون ركن تبرّي همدوش با ركن تولّي دخيل در تحقّق اعتقاد به امامت است؛ از اين رو تأكيد در لزوم تبرّي و برائت از دشمنان اهل بيت رسول(صلی الله علیه و آله) وظيفه‌ي مسلّم ماست و بديهي است تا دشمنان اهل بيت شناخته نشوند و طرز تفكّر آن‌ها درباره‌ي دين معلوم نگردد، تبرّي از آن‌ها معناي درستي نخواهد داشت!اين حقيقت را از لسان مولايمان امام اميرالمؤمنين علي (علیه السلام) بشنويم كه مي‌فرمايد:
(وَ اعْلَمُوا أنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّي تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّي تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّي تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ)؛[4]
«بدانيد! هرگز به راه راست[دين حقّ]پي نخواهيد برد تا كسي را كه آن را مورد بي‌اعتنايي قرار داده است بشناسيد و هرگز به عهد و پيمان قرآن وفا نخواهيد كرد، تا كسي را كه نقص عهد و پيمان‌شكني كرده است بشناسيد و هرگز به كتاب خدا متمسّك نخواهيد شد تا كسي را كه آن را دور انداخته[و به دستور آن عمل نكرده است]بشناسيد»!


پس لازم است ابتدا ما آن دشمنان حقّ را بشناسيم كه چه كساني بودند كه به فرموده‌ي اميرالمؤمنين(علیه السلام) دين حقّ را مورد بي‌اعتنايي قرار داده و پيمان خدا و رسول… (صلی الله علیه وآله) را شكستند و قرآن كتاب خدا را از اهلش جدا كردند و حال آن كه صاحب قرآن و نازل كننده‌اش گفته بود:


{...فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ}؛[5]
«...آنچه را از مرادات* ذكر[قرآن]كه نمي‌دانيد از اهل آن [كه اهل بيت رسول (علیهم السلام) است] بپرسيد».


وظيفه‌ي مسلّم ديني ما چيست؟


آري ابتدا آن منافقان رياست‌طلب را كه براي رسيدن به اهواي نفساني خود سقيفه را تشكيل داده خليفه ‌تراشي كردند و امام منصوب از جانب خدا را خانه نشين ساخته و درِ خانه‌ي علم و قدرت الهي را به روي جامعه‌ي بشري بستند؛ ابتدا آن‌ها را بايد بشناسيم و سپس قولاً و عملاً به تبرّي از آن‌ها بپردازيم!اين يك وظيفه‌ي حتمي ديني ماست كه در صورت ترك آن، محكوم به عذاب الهي خواهيم شد!چنان كه فرموده است:


{...الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ...}؛[6]
...امروز[روز اعلانِ ولايت و خلافت امام اميرالمؤمنين علي علیه السلام]كافران از دين شما مأيوس شدند[از اين كه بتوانند در حقيّت آن تشكيك كنند و جلوي پيشرفت آن را بگيرند]پس ديگر از آن‌ها نترسيد امّا از من بترسيد كه بر اثر كفران اين نعمت بزرگ الهي و كنار زدن امام منصوب از جانب من، محكوم به عذاب من بشويد و قدرت‌هاي ظلاّم جبّار را بر شما مسلّط كنم كه دمار از روزگارتان برآورند.چنان كه چنين هم شد. بيش از نيم قرن از تشكيل سقيفه‌ي شوم نگذشته بود كه همين مدينه عاصمه‌ي* مسلمين مورد هجوم لشگريان يزيد پليد قرار گرفت و خون در كوچه‌هاي مدينه به راه افتاد و نواميس مسلمانان هتك شد.واقعه‌ي هائله‌ي* كربلا پيش آمد و پس از آن چه ستم‌ها از حاكمان مستبدّ بني‌اميّه و بني‌عبّاس بر امّت اسلامي رسيد و هم اكنون نيز مي‌رسد و همچنان نيز خواهد رسيد تا دست انتقام حضرت مصلح كلّ عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشّريف از آستين برآيد و قدرت هاي ظلاّم جبّار را سر جايشان بنشاند.


اين همه بدبختي‌‌ها كيفر همان كفران نعمت ولايت و امامت است كه فرمود از كافران نسبت به دينتان نترسيد؛از من بر خودتان بترسيد كه:
{وَ مَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً...}؛[7]
روگرداندن از علي كه حقيقت ذكر الله است و رو بردن به ديگران كه ايادي شيطانند، سزايي جز معيشت ضنك* در دنيا و عذاب ابدي در آخرت نخواهد داشت.


آيا حجّ بي برائت از مشركين حجّ نيست امّا...
افرادي سخن از وحدت ملّي به ميان مي‌آورند و تبرّي از دشمنان اهل بيت را سبب تفرقه در ميان امّت دانسته و از آن نهي مي‌كنند!!در صورتي كه اوّلاً آن وحدت و اتّحادي مقدّس است كه بر مركز حقّ تشكيل گردد و بر محور حقّ بچرخد وگرنه اتّحاد بر باطل(به فرض تحقّق)اتّحاد نامقدّسي است كه نتيجه‌اي جز زيان و تباهي و پوچي نخواهد داشت و ثانياً تبرّي از اعداي اهل بيت رسول (علیهم السلام) چنان كه گفتيم همدوش با تولّي آن اولياي خدا(علیهم السلام) ركن اصيل مذهب است و بايد براي مردم مخصوصاً نسل جوان تبيين شود! آيا تا كي بايد اين ركن اصيل مذهب به عذر حفظ وحدت تعطيل شود اگر چه قرن‌ها طول بكشد؟! آيا اين به معناي تعطيل كردن دين نيست؟آيا حجّ بي‌برائت از مشركين حج نيست امّا دين بي‌برائت از دشمنان اهل بيت(علیهم السلام) دين است؟!


كيفيّت سلوك اميرمؤمنان(علیه السلام) با حاكمان زمان خود


افرادي هم مي‌گويند خود علي (علیه السلام) از حاكمان زمان خود تبرّي نمي‌كرد بلكه با آن‌ها رفتار دوستانه داشت و رضا به حكومتشان مي‌داد!!


در جواب اينان تنها چند جمله از سخنان خود امام (علیه السلام) را كه از قلب دردمندش برخاسته است مي‌آوريم.مي‌فرمايد:
(حَتَّي إِذَا قَبَضَ اللهُ رَسُولَهُ… رَجَعَ قَوْمٌ عَلَي الْأعْقَابِ)؛
«تا زماني‌كه خداوند رسول خود را قبض روح فرمود، گروهي به قهقرا برگشتند[پشت به دين خدا كرده و راه ضلالت و گمراهي را پيش گرفتند]»!


قرآن هم اين سير قهقرايي امّت را پيش‌بيني كرده و فرموده است:
{ وَ ما مُحَمَّدٌ إلاّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أ فَإنْ ماتَ أوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلي أعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلي عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ شَيْئاً...}؛[8]
«محمّد نيست مگر رسولي كه پيش از او رسولاني آمده و رفته‌اند؛پس آيا اگر او مُرد و يا كشته شد،شما بايد عقب‌گرد كنيد و به ضلالت‌هاي پشت سر نهاده‌ي خود برگرديد و كسي كه روي پاشنه هاي خود برگردد[و عقب‌گرد كند]هرگز زياني به خدا نخواهد رسانيد[بلكه خودش به زيان محروميّت از سعادت ابدي خواهد رسيد]...».


حالا همان پيش‌بيني قرآن درباره‌ي امّت پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) …تحقّق يافت كه امام (علیه السلام) مي‌فرمايد:
(رَجَعَ قَوْمٌ عَلَي الْأعْقَابِ)؛
مردمي به اعقاب برگشتند و راه و رسم تعصّب‌آميز قومي و قبيله‌اي را پيش گرفتند!


(وَ غَالَتْهُمُ السُّبُلُ وَ اتَّكَلُوا عَلَي الْوَلائِجِ وَ وَصَلُوا غَيْرَ الرَّحِمِ وَ هَجَرُوا السَّبَبَ الَّذِي اُمِرُوا بِمَوَدَّتِهِ)؛
«راه‌هاي گمراهي، آنان را هلاك كرد و اعتماد بر آرا و انديشه‌هاي نادرست خود كردند و به غير رَحِم[پيامبر و اهل بيت او]پيوستند و از سبب و وسيله‌ي هدايت[اهل بيت رسول]كه مأمور به مودّت آن بودند؛ دوري كردند[از اهل بيت رسول بريدند و به غير آن‌ها پيوستند]»!


(وَ نَقَلُوا الْبِنَاءَ عَنْ رَصِّ أسَاسِهِ فَبَنَوْهُ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ)؛
ساختمان[دين و ايمان]را از بنياد استوارش انتقال دادند و آن را در جايي كه شايسته و سزاوار آن نبود نهادند. ساختمان دين روي پايه و اساس ولايت علي بود و آن را برداشتند و روي پايه‌ي حكومت جائرانه و غاصبانه‌ي ديگران نهادند.


سرچشمه‌ي فتنه‌ها و فسادها
و راستي خيانتي از اين بالاتر مي‌شود درباره‌ي دين و جامعه‌ي بشري تصوّر كرد و آيا تبرّي از اين روشن‌تر كه در كلام امام (علیه السلام) مي‌بينيم مي‌شود اظهار كرد كه مي‌فرمايد اين مردم خائن، ساختمان دين را كه تنها عامل تأمين كننده‌ي سعادت ابدي بشر است از بيخ و بن كندند و دگرگون ساختند!آنگاه در ادامه‌ي سخن مي‌فرمايد:


(مَعَادِنُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ أبْوَابُ كُلِّ ضَارِبٍ فِي غَمْرَةٍ)؛
«آنان معدن‌هاي هر گناه و معصيتي هستند و درهاي ورود به هر نوع جهالت و ناداني مي‌باشند».


هر فتنه و فساد و اختلال در امور دين و دنيا، بر اثر پيروي از آن‌ها به‌وجود آمده است و مي‌آيد.


(قَدْ مَارُوا فِي الْحَيْرَةِ وَ ذَهَلُوا فِي السَّكْرَةِ عَلَي سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ مِنْ مُنْقَطِعٍ إِلَي الدُّنْيَا رَاكِنٍ أوْ مُفَارِقٍ لِلدِّينِ مُبَايِنٍ)؛[9]
«در حيرت و سرگرداني متردّد بودند.در بيهوشي[جهالت]به روش آل فرعون حركت مي‌كردند.برخي از آخرت چشم پوشيده؛ خود را به دامن دنيا انداختند و برخي از دين دست كشيده و از راه نيل به سعادت ابدي جدا گشتند».


اشاره‌اي به دل پردرد اميرمؤمنان علي (علیه السلام)
چند جمله هم از خطبه‌ي شقشقيّه‌اش بشنويم و به اندكي از سوز دلش پي ببريم.مي‌فرمايد:


(أمَا وَ اللهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابنُ اَبي قَحافَة وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَي)؛
«توجّه!به خدا قسم پسر ابي قحافه[ابوبكر]پيراهن خلافت را پوشيد در حالي كه مي‌دانست موقعيّت من نسبت به خلافت، بسان موقعيّت قطب است نسبت به آسيا».


(همانگونه كه حركت سنگ آسيا قائم به آن ميخ واقع در وسط است و بدون آن نمي‌چرخد، آسياي خلافت نيز وقتي مي‌گردد و آثار خاصّ به خودش را مي‌بخشد كه بر محور من بچرخد وگرنه از حركت مي‌افتد و جز فساد و ضلالت و اختلال در امور دنيا و دين، محصولي به بار نمي‌آورد!


(يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لا يَرْقَي إِلَيَّ الطَّيْرُ)؛
«سيل [علوم و معارف] از [سرچشمه ي فيض] من سرازير مي‌شود؛ هيچ طائر تيزپروازي به اوج رفعت و منزلت من نمي‌رسد».


ولي در شرايطي قرار گرفتم كه:
(فَرَأيْتُ أنَّ الصَّبْرَ عَلَي هَاتَا أحْجَي)؛
«ديدم،مصلحت در صبر[و خودداري از قيام براي استنقاذ* حقّ] است».


(فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًي وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا)؛
صبر كردم مانند كسي كه خاشاك در چشم و استخوان در گلويش باشد.


(آدمي كه خار و خاشاك در چشمش رفته باشد نه مي‌تواند چشم خود را باز كند و نه مي‌تواند آن را ببندد).
(أرَي تُرَاثِي نَهْباً)؛[10]
مي‌ديدم ميراثم را به غارت مي‌برند؛امّا نمي‌توانستم حرفي بزنم و كاري بكنم!


جانم فداي آن قلب دردناكت يا اميرالمؤمنين. چه گذشت بر تو در آن لحظه كه مي‌ديدي زهراي عزيزتر از جانت را مي‌زنند امّا نه مي‌تواني چشم خود را باز كني و آن صحنه را ببيني و نه مي‌تواني چشم خود را ببندي و آن را ناديده بگيري.
صلّي الله عليك يا مولانا يا اميرالمؤمنين
 اللّهمّ عجّلْ لوليك الفرج و اجعلنا من المنتظرين لظهوره و اجعل خاتمة امرنا خيراً
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 


[1]ـ بحارالانوار،جلد27،صفحه‌ي192.
[2]ـ همان،صفحه‌ي199.
[3]ـ سوره‌ي مائده،آيه‌ي67.
[4]ـ نهج‌البلاغه‌ي فيض،خطبه‌ي147،قسمت سوّم.
[5]ـ سوره‌ي نحل،آيه‌ي43.
*  مرادات: مراد و مقصودها.
[6]ـ سوره‌ي مائده،آيه‌ي3.
* عاصمه: مركز حاكميّت دين.
* هائله: هولناك و ترساننده.
[7]ـ سوره‌ي طه،آيه‌ي124.
* معيشت ضنك: زندگي پيچيده و ناگوار.
[8]ـ سوره‌ي آل عمران،آيه‌ي144.
[9]ـ نهج‌البلاغه‌ي فيض،خطبه‌ي150.
* استنقاذ: نجات دادن.
[10]ـ نهج‌البلاغه‌ي فيض،خطبه‌ي3.
 

   

صفیر هدایت (حکومت علوی ، دولت وَلَوی) ، سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی شماره 043

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 66 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام)
چهارشنبه, 28 دی 1401
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام) عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ... ادامه مطلب...
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام)
سه شنبه, 02 خرداد 1402
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام) شقرانی مردی منسوب به... ادامه مطلب...
روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است
جمعه, 18 خرداد 1403
  روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است مردی خدمت امام رضا (علیه... ادامه مطلب...
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی
جمعه, 09 مهر 1400
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی ( فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ... ادامه مطلب...
شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي
جمعه, 18 تیر 1400
  شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي جمعي خدمت... ادامه مطلب...
موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن
جمعه, 18 تیر 1400
  موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن   ايّام منسوب به... ادامه مطلب...
علت دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
  علل الشرائع عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَسَدِيِّ... ادامه مطلب...
نامگذاری حضرت محسن (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ... ادامه مطلب...
فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) بعد از خاکسپاری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ... ادامه مطلب...
دو رکن از دست رفته مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 23 دی 1399
 أمالي الصدوق ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ... ادامه مطلب...
حضرت زهرا (سلام الله علیها)اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)ملحق شد
سه شنبه, 23 دی 1399
  الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ... ادامه مطلب...
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
جمعه, 18 آذر 1401
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست
دوشنبه, 11 بهمن 1400
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست الباب فیما نذکره من قول النبی... ادامه مطلب...
دو ركن امامت را فراموش نكنيم
شنبه, 15 آبان 1400
دو ركن امامت را فراموش نكنيم حال،آنچه كه بر ما مؤكّداً لازم است، محكم ساختن... ادامه مطلب...
معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى مولاه»
شنبه, 09 مرداد 1400
باب 29- معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى... ادامه مطلب...
نیازم مُبرم بشر به امام معصوم از جانب خداوند متعال
شنبه, 02 مرداد 1400
سبب بروز این همه نابسامانی پختن يك آبگوشت چقدر دقّت مي ‌خواهد اگر نمكش... ادامه مطلب...
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست
شنبه, 02 مرداد 1400
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست   اين قصّه را... ادامه مطلب...
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام) او بشارتي داده است و اميدواريم ما... ادامه مطلب...
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود...
شنبه, 02 مرداد 1400
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود... چند جمله‌اي هم از خود... ادامه مطلب...
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام) شريح قاضي در زمان... ادامه مطلب...
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)
سه شنبه, 03 اسفند 1400
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)  از حضرت امام باقر (علیه... ادامه مطلب...
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)  مردي در زمان حكومت عمر، نزد او... ادامه مطلب...
تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در خطبه‌ي غديريّه
چهارشنبه, 11 فروردین 1400
  تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در... ادامه مطلب...
سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام)
جمعه, 24 بهمن 1399
  سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام) خلیل بن احمد از... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...