gototopgototop
ورود به سایت



خانه زندگینامه اهلبیت «علیهم السلام» زندگانی حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) روایات حضرت عبدالعظیم(علیه السلام)

روایات حضرت عبدالعظیم(علیه السلام)

میانگین امتیار کاربران: / 1
ضعیفعالی 

حضرت عبدالعظيم علیه السّلام به عنوان يكي از محدثين مشهور، روايات متعددي را از معصومين (عليهم السّلام) نقل نموده است.


  در اين مقال به ذكر برخي از احاديث مذكور مي پردازيم :


موحد کامل

علل الشرائع : حدّثنا محمّد بن المتوكّل ، قال : حدّثنا عليّ بن الحسين السعد آبادى ، عن أحمد بن محمّد بن خالد ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى، عن محمّد بن أبى عمير ، عن عبد اللَّه بن الفضل ، عن شيخ من أهل الكوفة ، عن جدّه من قِبَل اُمّه - وَاسمُهُ سُلَيمانُ بنُ عَبدِ اللَّهِ الهاشِمِىِّ - ، قالَ : سَمِعتُ مُحَمَّدَ بنَ عَلِىٍّ يَقولُ : قالَ رَسولُ اللَّهُ صلى اللَّه عليه و آله لِلنّاسِ وهُم مُجتَمِعونَ عِندَهُ : أحِبُّوا اللَّهَ لِما يَغدوكُم بِهِ مِن نِعمَةٍ ، وأحِبّونى للَّهِ‏ِ تَعالى‏ ، وأحِبّوا قَرابَتى لى . علل الشرائع : ص ۵۹۹ ح ۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۱۴ ح ۲۸

حضرت عبد العظيم عليه السلام - به سند خود - : سليمان بن عبد اللَّه هاشمى گفت : از امام باقر عليه السلام شنيدم كه می ‏فرمود : «پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در حالى كه مردم نزد ايشان گرد آمده بودند ، فرمود : "خداوند را براى نعمت ‏هايى كه به شما داده ، دوست بداريد و مرا نيز براى خداوند، دوست بداريد و خويشاوندان و اهل بيتم را هم به خاطر من دوست بداريد"» .
شرح‏

اين حديث، به اين ره‏نمود مهمّ اعتقادى، اخلاقى و اجتماعى اشاره دارد كه يگانه ‏پرستان، تنها خداوند متعال را به طور مستقل دوست دارند، و دوستى ديگرى، هر چند پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله باشد، بايد به خاطر خداوند باشد؛ زيرا ولى نعمت حقيقى و اصلى او، تنها خداست . براى توضيح مطلب چند نكته قابل توجه است:
۱ . می ‏توان گفت روايت ياد شده، تفسير آيه ۱۶۵ از سوره بقره است كه می ‏فرمايد :
(وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِ‏ّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا )

برخى از مردم، در برابر خدا، همانندهايى [براى او] بر می ‏گزينند، و آنها را چون دوست داشتن خدا، دوست می ‏دارند؛ ولى آنها كه ايمان آورده ‏اند، دوستی ‏شان با خدا شديدتر است، و آنها كه [با برگزيدن همتا براى خدا] ستم كردند، هنگامى كه عذاب [الهى‏] را مشاهده كنند، خواهند دانست كه تمام قدرت، از آنِ خداوند است) .
طبق اين آيه، اهل ايمان، از آن جا كه جز خدا هيچ كس را در جهان هستى مؤثّر نمی ‏دانند، همتايى براى خدا باور ندارند تا نسبت به او علاقه‏مند باشند . افزون بر اين، محبّت آنان نسبت به خدا، شديدتر از محبّت مشركان به همتايان پندارى خويش است. بنا بر اين، اهل توحيد، تنها به خداى يگانه عشق می ‏ورزند و اگر ديگرى را دوست دارند، به دليل دوستى او و براى اوست.
۲ . با عنايت به توضيحاتى كه در تبيين آيه ياد شده ارائه گرديد، روشن می ‏شود كه چگونه حديث نبوى مورد بحث را می ‏توان تفسير اين آيه دانست؛ زيرا دوست داشتن خدا به دليل نعمت‏ هاى او، اشاره به آن است كه ولى نعمت حقيقى انسان، تنها خداست و جز او در سرنوشت انسان و جهان، مؤثّر نيست . از اين رو، تنها او به طور مستقل، مستحقّ محبّت است؛ زيرا انسان فطرتاً نسبت به كسى كه به او نيكى می ‏كند، احساس دوستى می ‏نمايد. بنا بر اين، انسان به حكم فطرت بايد به خدا محبّت داشته باشد .
بديهى است كه محبّت خداى متعال ايجاب می ‏كند كه شخص با ايمان، به هر كس كه خدا او را دوست دارد نيز علاقه‏ مند باشد، كه سرآمد دوستان خدا پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله است و مقتضاى دوستى او، علاقه ‏مندى به خاندان رسالت است.
۳ . دوستی ‏هايى كه براى خدا نيستند و ريشه در تمايلات نفسانى دارند، نشانه شرك اند. بنا بر اين، تا دل انسان از محبّت غير خدا تهى نشده، موحّد حقيقى و كامل نيست.

برگرفته از کتاب حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ؛ ( محمدی ری شهری ) ، صفحه 36 الی 37


پيشواى پرهيزكاران‏

مئة منقبة : حدّثنى الشريف أبو جعفر محمّد بن أحمد بن عيسى العلوى رحمه اللَّه عليه ، قال : حدّثنى محمّد بن أحمد المكاتب ، قال : حدّثنى حمّاد بن مهران ، قال : حدّثنى عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : حدّثنا محمّد بن محمّد بن عليّ ، قال : حدّثنا محمّد بن كثير ، قال : حدّثنى إسماعيل بن زياد البزّاز ، عن أبى إدريس ، عن رافع مولى عائشة ، قال : كُنتُ غُلاماً أخدِمُ عائِشَةَ ، فَكُنتُ إذا كانَ النَّبِىُّ صلى اللَّه عليه و آله عِندَها قَريباً اُعاطيهِم. قالَ : فَبَينَما النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله عِندَها ذاتَ يَومٍ ، و إذا داقٌّ يَدُقُّ البابَ ، فَخَرَجتُ إلَيهِ فَإِذا جارِيَةٌ مَعَها طَبَقٌ مُغَطّى‏ ، قالَ : فَرَجَعتُ إلى عائشة وأخبَرتُها ، فَقالَت : أدخِلها . فَدَخَلَت به ، فوَضَعَتهُ بَينَ يَدَى عائِشَةَ ، فوضَعَته عائِشَةُ بَينَ يَدَيِ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله ، فَجَعَلَ يَتَناوَلُ مِنهُ ويَأكُلُ . وخَرَجَتِ الجارِيَةُ. فَقالَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله : لَيتَ أميرَ المُؤمِنينَ وسَيِّدَ المُسلِمينَ وإمامَ المُتَّقينَ يَأكُلُ مَعي ! فَقالَت عائِشَةُ : ومَن هُوَ يا رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله المُجتَمِعُ فيهِ هذِهِ الخِصالُ؟ فَسَكَت ، ثُمَّ أعادَ الكَلامَ مَرَّةً اُخرى‏ ، فَقالَت عائِشَةُ مِثلَ ذلِكَ ، فَسَكَتَ النَّبِيُّ ، فَجاءَ أحَدٌ ودَقَّ عَلَينَا البابَ ، فَخَرَجَتُ إلَيهِ فَإِذا هُوَ عَلِيُّ بنُ أبى طالِبٍ عليه السلام. قالَ: فَرَجَعتُ ، وقُلتُ لِلنَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله: عَلِيٌّ عَلى‏ البابِ. فَقالَ: أدخِله . ثُمَّ قالَ: يا أبَا الحَسَنِ، مَرحَباً وأهلًا بِكَ، لَقَد تَمَنَّيتُكَ مَرَّتَينِ حَتّى‏ لَمّا أبطَأتَ عَلَيَّ الدُّخولَ سَأَلتُ اللَّهَ أن يَأتِيَنى بِكَ ، اِجلِس وكُلْ . فَجَلَسَ وأكَلَ مَعَهُ . ثُمَّ قالَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله : يا عَلِيُّ، قاتَلَ اللَّهُ مَن قاتَلَكَ ، وعادى‏ اللَّهُ مَن عاداكَ . فَقالَت عائِشَةُ : ومَن يُقاتِلُهُ ويُعاديهِ؟ فَسَكَتَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله، ثُمَّ أعادَ مِثلَ ذلِكَ، فَقالَت عائِشَةُ: ومَن يُقاتِلُهُ ويُعاديهِ؟ قالَ: أنتِ و مَن مَعَكِ . مئة منقبة : ص ۹۷ ، اليقين ، ابن طاووس : ص ۲۴۶

حضرت عبد العظيم عليه السلام - به سند خود - : رافع ، غلام عايشه ، گفت : من در نوجوانى، خدمت‏گزار عايشه بودم و هنگامى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در خانه عايشه بود و نزديك هم بودند، من روى آنها را می ‏انداختم . روزى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نزد عايشه بود . كسى در زد. به سوى در رفتم و دخترى را ديدم كه در دستش طَبَقى پوشيده بود . به سوى عايشه باز گشتم و جريان را گفتم . عايشه گفت: او را به درون خانه راه‏نمايى كن . آن دختر ، داخل شد و طَبَق را در مقابل عايشه بر زمين نهاد و عايشه طَبَق را مقابل پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گذارد . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شروع به خوردن از آن نمود و آن دختر ، بيرون رفت . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «كجاست امير مؤمنان و سَرور مسلمانان و امام پرهيزگاران تا با من غذا بخورد؟». عايشه گفت : امير مؤمنان و سَرور مسلمان‏ها كيست؟! پيامبر صلى اللَّه عليه و آله، اندكى درنگ كرد و سپس دوباره فرمايش خود را تكرار نمود . عايشه نيز گفته خود را تكرار كرد . باز پيامبر صلى اللَّه عليه و آله سكوت نمود . در اين هنگام، كسى درِ خانه را به صدا در آورد . من (نافع) به سوى در رفتم و على را بر درِ خانه يافتم . بر گشتم و به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گفتم : على است . پيامبر عليه السلام فرمود : «او را به داخل راه‏نمايى كن» و آن گاه فرمود : «مرحبا به تو! خوش آمدى ! دو بار آرزوى ديدارت را نمودم و چنانچه ديرتر می ‏آمدى ، از خدا می ‏خواستم تا تو را برايم بياورد . بنشين و بخور» . او نشست و با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله خورد . سپس پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «خدا بكشد كسى را كه با تو بجنگد و خدا دشمن بدارد كسى را كه با تو دشمن باشد!» . عايشه گفت : مگر چه كسى با او جنگ و دشمنى می ‏كند ؟ پيامبر صلى اللَّه عليه و آله سكوت كرد . عايشه دوباره پرسيد : مگر چه كسى با او جنگ و دشمنى می ‏كند؟ پيامبر دو مرتبه فرمود : تو و همراهانت .

برگرفته از کتاب حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ؛ ( محمدی ری شهری ) ، صفحه 78 الی 79 


نام‏هاى مادر امامان‏

علل الشرائع : حدّثنا محمّد بن موسى بن المتوكّل ، قال : حدّثنا عليّ بن الحسين السعد آبادى ، عن أحمد بن أبى عبد اللَّه البرقى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : حَدَّثَنِى الحَسَنُ بنُ عَبدِ اللَّهِ بنِ يونُسَ بنِ ظَبيانَ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : لِفاطِمَةَ عليها السلام تِسعَةُ أسماءٍ عِندَ اللَّهِ‏عزّ وجلّ : فاطِمَةُ ، وَالصِّدّيقَةُ ، وَالمُبارَكَةُ ، وَالطّاهِرَةُ ، وَالزَّكِيَّةُ ، وَالرَّاضِيَّةُ (/ الرَّضِيَّةُ) ، وَالمَرضِيَّةُ ، وَالمُحَدِّثَةُ، وَالزَّهراءُ . ثُمَّ قالَ : أتَدرى أيُّ شَى‏ءٍ تَفسيرُ فاطِمَةَ عليها السلام ؟ قُلتُ : أخبِرنى يا سَيِّدي . قالَ : فُطِمَت مِنَ الشَّرِّ . قالَ : ثُمَّ قالَ : لَولا أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام تَزَوَّجَها ما كانَ لَها كُفؤٌ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ عَلى‏ وَجهِ الأَرضِ ؛ آدَمُ فَمَن دونَهُ. علل الشرائع : ج ۱ ص ۱۷۸ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۱۰ ح ۱

حضرت عبد العظيم عليه السلام - به سند خود - : امام صادق عليه السلام فرمود : «براى فاطمه عليها السلام در نزد خداوند، نُه نام است : فاطمه ، صدّيقه ، مباركه ، طاهره ، زكيّه ، راضيه (/رضيّه) ، مرضيّه ، محدّثه و زهرا» و سپس فرمود : «آيا می ‏دانى معناى "فاطمه" چيست ؟». گفتم: بفرماييد . فرمود : «[كسى كه‏] از بدى، دور نگه داشته شده است». ايشان سپس فرمود : «اگر امير مؤمنان عليه السلام نبود كه با او (فاطمه) ازدواج كند تا روز قيامت از آدم تا خاتم، برايش كفوى پيدا نمی ‏شد»

 

برگرفته از کتاب حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ؛ ( محمدی ری شهری ) ، صفحه 80


پاداش زيارت سَرور شهيدان‏

كامل الزيارات : حدّثنى أبى ، عن سعد بن عبد اللَّه وعبد اللَّه بن جعفر الحميرى ، عن أحمد بن محمّد بن خالد البرقى ، عن أبيه ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه بن الحسن ، عن الحسن بن الحكم النخعى ، عن أبى حمّاد الأعرابى ، عن سدير الصيرفى ، قال : كُنّا عِندَ أبى جَعفَرٍ عليه السلام فَذَكَرَ فَتَىً قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : ما أتاهُ عَبدٌ فَخَطا خُطوَةً إلّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً، وحَطَّ عَنهُ سَيِّئَةً. كامل الزيارات : ص ۲۵۶ ح ۳۸۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۲۵ ح ۲۵  

حضرت عبد العظيم عليه السلام - به سند خود - : سَدير صَيرَفى گويد : نزد امام باقر عليه السلام بوديم كه جوانى از قبر امام حسين عليه السلام ياد كرد . امام عليه السلام فرمود : «هيچ بنده ‏اى در راه [زيارت قبر حسين عليه السلام ]گام برنمی ‏دارد ، مگر اين كه خداوند براى او حسنه ‏اى می ‏نويسد و از وى گناهى پاك می ‏كند» .

برگرفته از کتاب حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ؛ ( محمدی ری شهری ) ، صفحه 84


فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام‏


الأمالى للصدوق : حدّثنا الشيخ الجليل أبو جعفر محمّد بن عليّ بن الحسين بن موسى بن بابويه القميّ ، قالَ : حدّثنا عليّ بن أحمد بن موسى الدّقاق ، قال : حدّثنا محمّد بن أبى عبد اللَّه الكوفي ، قال : حدّثنا أبو سعيد سهل بن أبى زياد الآدمى الرازى ، قال : حدّثنى عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : سَمِعتُ مُحَمَّدَ بنَ عَلِيٍّ الرِّضا عليه السلام يَقولُ : ما زارَ أبي عليه السلام أحَدٌ فَأصابَهُ أذىً مِن مَطَرٍ أو بَردٍ أو حَرٍّ إلّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ . الأمالى ، صدوق : ص ۷۵۲ ح ۱۰۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۹۹ ص ۳۶ ح ۲۱


حضرت عبد العظيم عليه السلام: از امام جواد عليه السلام شنيدم كه می ‏فرمود : «هركس پدرم را زيارت كند و در راه زيارت او، آزارى از ناحيه باران و يا سردى و گرمى به وى برسد ، خداوند، بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود» .

عيون أخبار الرضا عليه السلام : حدّثنا محمّد بن عليّ ماجيلويه ، قال : حدّثنا عليّ بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، عن أبى جعفر محمّد بن عليّ الرضا عليه السلام ، قال : ضَمِنتُ لِمَن زارَ أبى عليه السلام بِطوسٍ عارِفاً بِحَقِّهِ الجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعالى‏.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۲۵۶ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۹ ص ۳۷ ح ۲۶


حضرت عبد العظيم عليه السلام : امام جواد عليه السلام فرمود : «كسى كه پدرم را در طوس زيارت كند و عارف به حقّ او باشد [يعنى او را امام مفترض الطاعه بداند و ملزم به اجراى دستورات وى باشد] ، من براى او بهشت را ضمانت می ‏كنم» .

برگرفته از کتاب حکمت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ؛ ( محمدی ری شهری ) ، صفحه 88


قائم آل محمّد عليه السلام‏

كمال الدين : حدّثنا محمّد بن أحمد الشيبانى ، قال : حدّثنا محمّد بن أبى عبد اللَّه الكوفى ، عن سهل بن زياد الآدمى ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى ، قال : قُلتُ لِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ موسى‏ عليهم السلام : إنّى لَأَرجو أن تَكونَ القائِمَ مِن أهلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ الَّذى يَملَأُ الأَرضَ قِسطاً وعَدلًا كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً . فَقالَ عليه السلام : يا أبَا القاسِمِ! مامِنّا إلّا وهُوَ قائِمٌ بِأَمرِ اللَّهِ‏ عزّ وجلّ ، وهادٍ إلى‏ دينِ اللَّهِ ، ولكِنَّ القائِمَ الَّذى يُطَهِّرُ اللَّه ُ‏عزّ وجلّ بِهِ الأَرضَ مِن أهلِ الكُفرِ وَالجُحودِ ويَملَأُها عَدلاً وقِسطاً؛ هُوَ الَّذى تَخفى‏ عَلى‏ النّاسِ وِلادَتُهُ ، ويَغيبُ عَنهُم شَخصُهُ ، ويَحرُمُ عَلَيهِم تَسمِيَتُهُ ، وهُوَ سَمِيُّ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وكَنِيُّهُ ، وهُوَ الَّذى تُطوى‏ لَهُ الأَرضُ، ويَذِلُّ لَهُ كُلُّ صَعبٍ ، ويَجتَمِعُ إلَيهِ مِن أصحابِهِ عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ : ثلاثُمِئَةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِن أقاصِى الأَرضِ، وذلِكَ قَولُ اللَّه ِ‏عزّ وجلّ : (أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ ) ، فَإِذَا اجتَمَعَت لَهُ هذِهِ العِدَّةُ مِن أهلِ الإِخلاصِ أظهَرَ اللَّهُ أمرَهُ ، فَإِذا كَمَلَ لَهُ العَقدُ - وهُوَ عَشَرَةُ آلافِ رَجُلٍ - خَرَجَ بِإِذنِ اللَّه ِ‏عزّ وجلّ ، فَلا يَزالُ يَقتُلُ أعداءَ اللَّهِ حَتّى‏ يَرضَى اللَّه ‏عزّ وجلّ .كمال الدين : ص‏۳۷۷ ح‏۲ ، بحار الأنوار : ج‏۵۲ ص‏۲۸۳ ح‏۱۰

حضرت عبد العظيم عليه السلام : به امام جواد گفتم : من اميدوارم كه آن «قائم از اهل بيت محمّد عليهم السلام» كه زمين را پر از عدل و داد می ‏كند پس از آن كه از جور و ستم پر شده، شما باشى . فرمود : «اى ابو القاسم ! ما اهل بيت، همه قائم به امر خداونديم و راه‏نماى دين او هستيم ؛ ليكن آن قائم كه خداوند به وسيله او جهان را از كفر و انكار حق، پاك می ‏كند و جهان را از عدل و داد پر می ‏نمايد ، كسى است كه ولادت او از انظار، مخفى می ‏ماند و شخص او از مردم پنهان می ‏شود و بردن نام او بر مردم حرام می ‏گردد . او با پيغمبر همنام و هم‏ كنيه است و او همان شخصى است كه زمين براى او در هم پيچيده می گردد و هر دشواری ‏اى برايش آسان می ‏شود . يارانش - كه به تعداد اصحاب بدر ، يعنى ۳۱۳ نفرند - ، از اطراف و اكناف دنيا پيرامونش جمع می ‏شوند ، و آيه شريف: ( در هر جايى كه باشيد، خداوند، همه شما را جمع می ‏كند و پروردگار به همه چيز، تواناست )،(سوره بقره آیه 148 ) ناظر به اين معناست . هر گاه اين عدّه كه از اهل اخلاص اند، اجتماع كنند ، خداوند، امر او را ظاهر خواهد نمود و هنگامى كه لشكريانش - كه ده هزار نفرند - ، به هم پيوندند، به فرمان و اذن پروردگار، ظهور خواهد نمود و پيوسته دشمنان خداوند را خواهد كشت تا اين كه خداوند راضى گردد» .

كمال الدين : حدّثنا عليّ بن أحمد بن موسى الدقّاق ، قال : حدّثنا محمّد بن هارون الصوفي ، قال : حدّثنا أبو تراب عبد اللَّه بن موسى الرويانى ، قال : حدّثنا عبد العظيم بن عبد اللَّه بن عليّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن عليّ بن أبى طالب عليهم السلام [الحسني‏] ، قال : دَخَلتُ عَلى‏ سَيِّدى مُحَمَّدِ بنِ عَلِيّ بنِ موسى‏ بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبى طالِبٍ عليهم السلام وأنا اُريدُ أن أسأَلَهُ عَنِ القائِمِ، أهُوَ المَهدِىُّ أو غَيرُهُ ؟ فَابتَدَأَنى فَقالَ لى : يا أبَا القاسِمِ ! إنَّ القائِمَ مِنّا هُوَ المَهدِىُّ الَّذى يَجِبُ أن يُنتَظَرَ فى غَيبَتِهِ ، ويُطاعَ فى ظُهورِهِ ، وهُوَ الثّالِثُ مِن وُلدى . وَالَّذى بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله بِالنُّبُوَّة وخَصَّنا بِالإِمامَةِ، إنَّهُ لَو لَم يَبقَ مِنَ الدُّنيا إلّا يَومٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ، ذلِكَ اليَومَ حَتّى‏ يَخرُجَ فيهِ، فَيَملأَ الأَرضَ قِسطاً وعَدلًا كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً ، وإنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ لَيُصلِحُ لَهُ أمرَهُ فى لَيلَةٍ كما أصلَحَ أمرَ كَليمِهِ موسى‏ عليه السلام؛ إذ ذَهَبَ لِيَقتَبِسَ لِأَهلِهِ ناراً فَرَجَعَ وهُوَ رَسولٌ نَبِيٌّ .كمال الدين : ص ۳۷۷ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۶ ح ۱ 

حضرت عبد العظيم عليه السلام : خدمت امام جواد عليه السلام رسيدم و قصد داشتم كه از ايشان در باره «قائم» بپرسم كه آيا مهدى، خود ايشان است يا ديگرى؟ قبل از اين كه موضوع سؤال را مطرح كنم ، ايشان خود آغاز به سخن نمود و فرمود: «اى ابو القاسم ! قائم از خاندان ما، همان "مهدى" است كه انتظار او در غيبتش واجب است و در ظهورش اطاعت می ‏گردد ، و او سومين فرزند از اولاد من است . سوگند به خدايى كه محمّد را به پيامبرى برانگيخت و ما را ويژه امامت گردانيد ، اگر از دنيا نماند مگر يك روز ، خداوند، آن روز را چنان طولانى خواهد كرد كه او از پرده غيبت بيرون آيد و زمين را از عدل و داد پُر نمايد، همان طور كه از جور و ستم پر شده است . خداوند، كار او را در يك شب سامان می ‏دهد، به همان روشى كه امر كليمش موسى عليه السلام را در هنگامى كه جهت آوردن آتش براى خانواده ‏اش رفت، سامان داد و او در حالى برگشت كه صاحب رسالت و نبوّت بود» .

 

 

 

 

الاختصاص صفحه 247 : از عبدالعظیم حسنی از امام رضا (علیه السلام ) { روایت کرده است که } فرمود : ای عبدالعظیم ، سلام مرا به دوستانم برسان و بگو که شیطان را به خود راه ندهند ، و به راستی در گفتار و پرداخت امانت ، فرمانشان بده و بگو که جدال را ترک کنند و از آن چه به حالشان سودی ندارد ، دم فرو بندند ، و به یکدیگر رو آورند و با هم دیدار کنند ، که مایه ی نزدیکی به من است ، و به پاره کردن یک دیگری نپردازند ، چون من سوگند خوردم هرکس چنین کند و یکی از دوستانم را به خشم آورد ، دعا کنم تا خدا او را در دنیا به سختی عذاب کند و در دیگر سرا ، از زیان کاران باشد.... تا پایان روایت. بحارالانوار جلد 74 صفحه 230 ، ترجمه سفینة البحار و مدینة الحکم و الاثار (محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه ) جلد 5  صفحه 353 )

 

از عبدالعظیم حسنی رضی الله عنه روایت شده که حضرت رضا (علیه السلام) فرمود : ای عبدالعظیم سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو راهی برای شیطان در خود باز نگذارند و او را به خود راه ندهند و به دوستان من امر کن که در سخن راستگو باشند و اداء امانت کنند و سکوت نمایند و جدال بی مورد و بی جهت را ترک گویند و به یکدیگر رو آورند و به دیدار یکدیگر بروند زیرا این کار وسیله تقرب و نزدیک شدن به من است و خود را به طعن زدن بر یکدیگر و تولید اختلاف مشغول نکنند ، زیرا من سوگند یاد کرده و بر خود لازم نموده ام که هرکس چنین کند و یکی از دوستان مرا خشمناک سازد از خدا بخواهم او را در دنیا به سخت ترین عذابها معذب گرداند و در آخرت از زیانکاران باشد. انوارالبهیه( حاج شیخ عباس قمی ره ) صفحه 238

 

امالی صدوق ، 362 ، 9 : از عبدالعظیم حسنی روایت کرده که به ابوجعفر جواد (علیه السلام ) عرض کردم : ای فرزند رسول الله ، برای من حدیثی از پدران خود علیهم السلام بازگو کنید.فرمود : پدرم از پدرانش برای من نقل کرد که امیر مؤمنان (علیه السلام ) فرمود : پیوسته مردم در خیر و خوبی زندگی می کنند تا آن زمان که با هم { از نظر عقل ، علم ، سلیقه ، تنگ دستی و فراخی } متفاوتند ، و اگر در این امور ، با هم یکسان بودند ، هلاک می گردیدند. عرض کردم : بیش تر بفرمایید. فرمود : پدرم از جدّم از پدرانش (علیهم السلام ) روایت کرد که امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود : چنان چه هرکدام شما از عیب و نقص پنهان دیگری اطّلاع می داشت ، هر آینه بر وی نمی پوشاندید ، و اسرار همه آشکار می گردید.راوی گفته است : به امام (علیه السلام) عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ، بیش تر بفرمایید.فرمود : پدرم از جدم از اجدادم (علیهم السلام) برایم حدیث کرد که امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود : شما هرگز توان آن را ندارید که با مالتان خیری به دیگران برسانید ، پس با اخلاق خوش و روی باز و برخورد عالی ، با آنان رو به رو شوید ، زیرا من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود : شما که نمی توانید با مالتان به دیگران کمک کنید ، با خُلق نیک با مردم رفتار نمایید.راوی گوید : گفتم : ای فرزند پیامبر ، برایم بیش تر بفرمایید.وی پیوسته از آن حضرت ، فزون تر می طلبد و ایشان نیز به نقل حدیث می پردازد تا آن که به شانزده سخن از پدرانش می رسد و عبدالعظیم در این هنگام می گوید : برای من کافی است. بحارالانوار جلد 77 صفحه 383 ، ترجمه سفینة البحار و مدینة الحکم و الاثار (محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه ) جلد 5  صفحه 353

 

الإمامُ الرِّضا عليه السلام : يا عبدَ العظيمِ ، أبلِغْ عنّي أوليائي السّلامَ، وقُلْ لَهُم : أنْ لا يَجعَلوا للشَّيطانِ على‏ أنْفُسِهِم سَبيلاً، ومُرْهُم بالصِّدقِ في‏الحديثِ وأداءِ الأمانةِ، ومُرْهُم بالسُّكوتِ وتركِ الجِدالِ فيما لا يَعْنيهِم. امام رضا (علیه السلام) : ای عبدالعظیم ! از طرف من دوستانم را سلام برسان و به آنان بگو که شیطان را بر خود مسلّط نکنند و دستورشان ده که راستگو و امانت پرداز باشند و دستورشان ده که خاموشی گزینند و از مجادلات بیهوده بپرهیزند. الاختصاص صفحه 247 ، میزان الحکمة جلد 2 صفحه 181

 

عبد العظيم بن عبد اللَّه بن على بن حسن بن زيد بن حسن عليه السلام گويد خدمت امام نهم‏ محمد بن على بن موسى عليه السلام رسيدم و مي خواستم از او بپرسم كه قائم خاندان ما كه مهدى است او است يا ديگرى؛ او آغاز سخن كرد و فرمود اى ابو القاسم براستى قائم ما كه او است مهدى آنست كه بايد در حال غيبتش انتظار او را بكشند و در ظهورش فرمان او را برند و او سومين فرزند منست سوگند به آن خدائى كه محمد (ص) را به نبوت برانگيخت و ما را به امامت مخصوص كرد هر آينه اگر نماند از دنيا جز يك روز خدا آن روز را طولانى كند تا در آن ظهور كند و زمين را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از جور و ستم شده است و بدرستى كه خداى تبارك و تعالى هر آينه كار او را در ظرف يك شب اصلاح كند چنانچه كار كليم خود موسى را اصلاح كرد آنگاه كه رفت آتشى برگيرد و برگشت با مقام رسالت و نبوت سپس فرمود بهترين كارهاى شيعيان ما انتظار فرج است.  كمال الدين و تمام النعمة {شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه) } ؛ ترجمه كمره‏ اى، ج‏2، ص: 49

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 59 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
چهارشنبه, 16 بهمن 1398
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام) شیخ صدوق... ادامه مطلب...
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام)
دوشنبه, 14 اسفند 1396
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام) حضرت فاطمه علیها السلام خدمتگذاری... ادامه مطلب...
شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ العسکری (علیهِما السلام)
چهارشنبه, 17 آذر 1395
    شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ... ادامه مطلب...
مناقبت و شهادتنامه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  ماجراي تنبّه اسحق ‌بن‌ يعقوب كندي اسحق‌بن‌يعقوب‌كندي،... ادامه مطلب...
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 06 آذر 1395
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)   ... ادامه مطلب...
حکمت نامه امام حسین (علیه السلام)
جمعه, 09 مهر 1395
ويژگىِ عاقل نزهة الناظرـ از امام حسين عليه السلام ـ : چون پيشامد سختى بر عاقل... ادامه مطلب...
فضلیت زیارت ، گوشه ای از احوالات و ... ( حضرت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام)
دوشنبه, 01 مرداد 1397
مؤلف ( حاج شیخ عباس قمی) گويد كه در اينجا چند مطلب است كه شايسته و مناسب است... ادامه مطلب...
شرفیاب شدن دعبل خزایی خدمت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) و خواندن اشعار در مدح آنحضرت
شنبه, 23 مرداد 1395
 شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از... ادامه مطلب...
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني ( حدیث از امام رضا (علیه السلام) )
شنبه, 28 بهمن -2
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني از حضرت امام رضا(علیه السلام) منقول... ادامه مطلب...
هفت چيز است كه اگر هفت چيز همراهش نباشد استهزاء حساب مي ‌شود(حدیث از امام رضا علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
اين روايت از حضرت امام رضا (علیه السلام)†منقول است كه فرمود: سَبْعَةُ... ادامه مطلب...
پاسخ به شبهات در خصوص قبول ولایتعهدی مأمون توسط امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)
سه شنبه, 12 مرداد 1395
  أعوذ بالله من الشّيطان الرّجيم[1] *  و من هرگز خود را تبرئه نمي‌كنم كه... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...
زيارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز بیستم ماه صفر (اربعین) توسط جابر بن عبد اللّه انصارى {بانضمام متن زیارت}
جمعه, 05 آبان 1396
  زِيارَةُ جابِرِ بنِ عَبدِ اللّه ِ الأَنصارِيِّ 3275.مصباح الزائر عن عطا :... ادامه مطلب...
متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم
شنبه, 28 بهمن -2
  متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم بسم الله... ادامه مطلب...
در سوگ امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
پس از شهادت امام (علیه السلام)، حسن بن علی (علیه السلام) به خطبه ایستاد وخدا را... ادامه مطلب...
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)
سه شنبه, 23 خرداد 1396
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی... ادامه مطلب...
حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!
چهارشنبه, 13 آذر 1398
  آیه 103 سوره آل عمران وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا... ادامه مطلب...
نشانه‌ های مؤمن راستین
شنبه, 28 بهمن -2
نشانه‌ های مؤمن راستین نمازهای شبانه‌ روزی ما دو قسم است: فرائض و نوافل.... ادامه مطلب...
زیارت اربعین از نشانه های مومن است
شنبه, 28 بهمن -2
در التهذیب از ابا محمد العسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود : وَ رُوِیَ... ادامه مطلب...
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام) وَ... ادامه مطلب...
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات
شنبه, 25 اردیبهشت 1395
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات  ... ادامه مطلب...
طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات
چهارشنبه, 22 اردیبهشت 1395
  طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات بدان شبهۀ... ادامه مطلب...
حُزن امام صادق(علیه السلام) برای غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
سه شنبه, 19 فروردین 1399
  حزن امام صادق(علیه السلام) شيخ صدوق در كمال الدين (كمال الدين و تمام... ادامه مطلب...