جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.
سخنان حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها)
حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) در حدیثی فرمود : خدای متعال را گواه می گیرم که از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم می فرمود : علی بهترین کسی است که در میان شما به جا می نهم و او امام و جانشین بعد از من است ، و این دو فرزندم ( حسن و حسین ) و نُه نفر از صلب حسین امامان نیکوکارند که اگر از آنان پیروی کنید آنان را هدایتگران هدایت شده می یابید ، و اگر با آنان مخالفت ورزید قطعاً تا روز قیامت در میان شما اختلاف خواهد بود. فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی صفحه 281 به نقل از عوالم العلوم و المعارف 11 ، 228 ؛ امام حسن مجتبی (علیه السلام) جان دل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) (مولف مرحوم احمد رحمانی همدانی (رحمت الله علیه ) صفحه 145
ارزش اهل بیت (ع) و امامان (ع) ؛ حضرت زهرا (علیها السلام) نسبت به ارزشهای امامان معصوم (علیهم السلام) فرمود : ما اهل بیت رسول خدا (ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ، ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکیها ، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامبران الهی.شرح ابن ابی الحدید جلد 16 صفحه 201 ، فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام (تالیف محمد دشتی) صفحه 24
اثبات امامت علی (ع) {هدایت تشریعی} ، یادآوری روایات رسول خدا (ص) : محمود بن لبید می گوید : پس از رحلت پیامبر (ص) ، فاطمه (علیها السلام) را در کنار قبر حضرت حمزه در اُحُد ، در حال عزاداری و گریه مشاهده کردم ، فرصت را غنیمت شمرده سئوال کردم : آیا برای امامت علی (ع) از سخنان رسول گرامی اسلام (ص) ، میتوان دلیلی آورد ؟ حضرت زهرا (علیها السلام) پاسخ داد : شگفتا ! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده اید ؟ شنیدم که پیامبر گرامی اسلام فرمود : علی (ع) بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار می دهم.علی (ع) امام و خلیفه بعد از من است و دو فرزندم ، (حسن و حسین (علیهم السلام) )و نه نفر از فرزندان حسین (ع) پیشوایان و امامانی پاک و نیکند.اگر از آنها اطاعت کنید شما را هدایت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزید ، تا روز قیامت بلای تفرقه و اختلاف در میان شما حاکم خواهد شد.پرسید بانوی من ! پس چرا امام علی (ع) سکوت کرد و حق خود را نگرفت ؟ حضرت زهرا (علیها السلام) پاسخ داد : رسول خدا (ص) فرمود : مَثَل امام ، مانند کعبه است ، مردم باید در اطراف آن طواف کنند ، نه آنکه کعبه دور مردم طواف نماید.سپس ادامه داد که : آگاه باش ، قسم به خدا ، اگر حق را به اهلش واگذار می کردند و از عترت رسول خدا (ص) اطاعت می نمودند دو نفر هم (درباره حکم خداوند) با یکدیگر اختلاف نمی کردند و امامت همان گونه که رسول خدا(ص) معرفی فرمود از علی (ع) تا حضرت قائم (عج) فرزند نهم امام حسین (ع) ، از جانشینی به جانشینی دیگر به ارث می رسید.اما (افسوس)کسی را مقدم داشتند که خدا او را کنار زده بود و کسی را کنار زدند که خدا او را مقدم داشت ، ره آورد بعث را انکار کردند و به بدعتها روی آوردند ، آنها هواپرستی و شهوت را برگزیدند و بر اساس رأی و نظر شخصی عمل کردند ، هلاکت و نابودی بر آنان باد.آیا نشنیدند کلام خدا را که فرمود : پروردگار تو خلق می کند آنچه را که می خواهد و اختیار تعیین امامت بدست اوست ؛ سوره قصص آیه 68 .آری شنیدند اما همان گونه که قرآن فرمود : (دیده بصیرت آنها کور و چشم دل آنها بی نور است ؛ سوره حج آیه 46 ) افسوس ، که سران سقیفه ، آرزوها و هوسهای خود را تحقّق بخشیدند و از مرگ و قیامت غافل ماندند ، خدا نابودشان گرداند و آنان را در کارهایشان گمراه کند ، ای پروردگار ! من به تو پناه می برم از کمی یاران پس از پیروزی و فراوانی آنان) فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام (تالیف محمد دشتی) صفحه 27 الی 28 ، بحارالانوار جلد 36 صفحه 353 ، احقاق الحق جلد 21 صفحه 26
کنیه و نام های حضرت زهرا (سلام الله علیها)
حضرت صدّيقه ي كبريََ (سلام الله علیها) داراي القاب فراوان از جمله : فاطمه، زهرا بتول ، عذرا، مباركه، حوراي انسيّه و ... است.اينها لقبهاي تشريفاتي نيست كه تنها به منظور تجليل و تكريم باشد، بلكه كاشف از واقعيّتهاست؛ يعني هركدام از اين اسمها و لقبها بُعدي از ابعاد وجودي آن وديعهي الهي را نشان مي دهد.
فاطمه است ؛ يعني هم خودش منقطع از هر گونه پليدي و ناپاكي است،هم جداكننده ي انسانهاي محبّ از عذاب جهنّم است.
زهرا است ؛ يعني درخشنده اي است كه به نور او آسمانها روشن گشته و بهشت از نور او خلق شده است .پدر گرامي اش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) كه :
]وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي*إنْ هُوَ إلاّ وَحْيٌ يُوحَي[؛سوره ي نجم،آيات 3و4؛ جز از مجراي وحي سخن نمي گويد و ... فرموده است : من هر وقت اشتياق به بهشت پيدا مي كنم، زهراء (علیها السلام ) را مي بويم. برگرفته از کتاب حبل متین شناخت ارکان دین ( شرح زیارت جامعه کبیره ) حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی
دانلود سخنرانی ها و روضه ها
دانلود روضه حضرت زهرا سلام الله علیها (آیت الله ضیاء آبادی )
دانلود سخنرانی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (شهادت حضرت فاطمه زهراء (علیها السلام )
احادیث در فضیلت تسبیح حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
از امام صادق (علیه السلام ) نقل است که : (( هرکه تسبیحات فاطمه ی زهرا (علیها السلام ) را بگوید ، قطعاً خدا را فراوان ذکر کرده است )). مجمع البیان جلد 8 ذیل احزاب (33) : 42 و به نقل از آن ، بحارالانوار جلد 43 ، ترجمه کتاب (فاطِمَة الزَهراء مِنَ المَهدِ اِلیَ اللَّحد) تألیف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) صفحه 286
از حضرت صادق (علیه السلام ) { روایت کرده است که فرمود : } هرکه شب را با تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بگذراند ، از مردان و زنانی به شمار می رود که خداوند را بسیار یاد می کنند. ترجمه سفینة البحار و مدینة الحکم و الاثار (محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه ) جلد 4 صفحه 166 )
الکافی : خداوند خداوند با چیزی بهتر از تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام پرستش نشده است. ترجمه سفینة البحار و مدینة الحکم و الاثار (محدث گرانقدر حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه ) جلد 4 صفحه 166 )
امام صادق (ع) فرمودند : هرکس تسبیحات حضرت فاطمه زهراء (س) را بعد از نماز فریضه خود و قبل از آنکه حالت پاها را به هم بزند بجای آورد خداوند متعال در روز قیامت بهشت را بر او واجب می گرداند. وسائل الشیعه جلد 6 صفحه 440 حدیث 8388 ، صحیفه فاطمیه صفحه 253
امام صادق (ع) { خطاب به یکی از اصحابش } فرمودند : ای ابا هارون ، همانا ما بچه های کوچک خود را همانطوری که به نماز امر می کنیم ، به تسبیحات حضرت فاطمه (س) نیز امر می کنیم ، پس ( حالا که ارزش آن را فهمیدی ) همواره آن را بجای آور ؛ چرا که هرکس آن را ملازمت کند ، از بدبختی و شقاوت رهایی می یابد. الکافی جلد 3 صفحه 343 حدیث 13 ، صحیفه فاطمیه صفحه 253
یکی از اصحاب امام صادق (ع) می گویند : به خاطر ضعف شنوایی خود ، خدمت امام صادق (ع) رسیدم ( و از او تقاضای درمان کردم ) ، امام (ع) فرمودند : ( تسبیحات حضرت فاطمه (س) را بسیار بجای آور). بحارالانوار جلد 85 صفحه 334 حدیث 20 ، صحیفه فاطمیه صفحه 253
ناگفته نماند که این تسبیحات را حضرت رسول اکرم (ص) و او نیز از ناحیه حضرت جبرئیل امین (ع) و او نیز از ناحیه خداوند متعال برای حضرت فاطمه زهرا (س) هدیه آورده است و داستان آن در کتابهای حدیثی مختلف ذکر شده است و اما نحوه اتیان این تسبیحات مقدسه به شرح ذیل است :
اَللهُ اَکبَر { 34 مرتبه } ؛ الحَمدُلِله { 33 مرتبه } ؛ سُبحانَ اللهِ { 33 مرتبه } ، و در پایان مستحب است که یک مرتبه گفته شود : ( لَا اِلهَ اِلاَّ الله )
مجموعه ای در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) { شامل : سخنان آن حضرت ، فضایل ، و....}
ماهنامه احادیث { ویژه نامه شهادت حضرت زهرا (س) }
در اين كتاب مطالبي پيرامون اين موضوعات به چاپ رسيده است:
1- نژاد آسماني حضرت زهرا (س)
2- فضائل و صفات حضرت زهرا (س)
3- شخصيت حضرت زهرا (س) در كلام خدا
4- نقش الگويي حضرت زهرا (س)
5- حضرت زهرا (س) و سياست
6- حضرت زهرا (س) و شهادت
سخنان رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم) به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ فاطمةَ بَضْعةٌ مِنّي ، و هي نورُ عَيْني ، و ثَمَرةُ فُؤادي ، يَسوؤني ما ساءها ، و يَسُرُّني ما سَرَّها ، و إنّها أوّلُ مَن يَلْحَقُني مِن أهلِ بيتي .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا فاطمه پاره تن من است. او نور ديده و ميوه دل من است. آنچه او را ناراحت كند، مرا نيز ناراحت مى كند و آنچه او را شاد سازد، مرا شاد مى سازد. او نخستين فرد از خاندان من است كه به من مى پيوندند. الأمالي للصدوق : 575 / 787 ، میزان الحکمة جلد 1 صفحه 309
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :ابنَتي فاطمةُ سيّدةُ نِساءِ العالَمينَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دخترم فاطمه، سرور زنان عالم است. بحار الأنوار : 43 / 22 / 13 ، میزان الحکمة جلد 1 صفحه 309
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) : (( .... اگر نیکویی مجسّم می شد ، همانا فاطمه بود بلکه دخترم برتر از آن است.به راستی که دخترم ، فاطمه ، از نظر تبار و شرافت و بزرگواری بهترینِ اهل زمین است. فرائد السَّمطین ، جوینی شافعی ، جلد 2 صفحه 68 ؛ ترجمه کتاب (فاطِمَة الزَهراء مِنَ المَهدِ اِلیَ اللَّحد) تألیف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) صفحه 254
از امام حسین بن علی (علیهما السلام ) از جدّش ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) ، نقل است که فرمودند : (( فاطمه شادمانی دل من است ، دو پسرش میوه ی قلب من و شویش نور چشمم و امامان از نسل او رازداران پروردگارم هستند و ریسمانی کشیده بین خدا و آفریدگانش که هرکه به آن چنگ زند ، نجات یابد و هرکه از آن سر باز زند ، به صورت فرو افتد )). فرائد السَّمطین ، جوینی شافعی ، جلد 2 صفحه 66 ؛ ترجمه کتاب (فاطِمَة الزَهراء مِنَ المَهدِ اِلیَ اللَّحد) تألیف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) صفحه 254
حجاب و عفاف حضرت زهرا (سلام الله علیها)
از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است : (( پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کسی فاطمه ی زهرا (علیها السلام) را گشاده رو و خندان ندید تا آن که از دنیا رفت )) { کشف الغمّه ، علیّ بن عیسی اِربلی : ((مَا رُؤِيَتْ فَاطِمَةُ -عَلَیهَا السَّلامُ- ضَاحِكَةً مُسْتَبْشِرَةً مُنْذُ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ -صلّی الله علیه و آله و سلّم- حتّی قُبِضَتْ)) }. در روایت دیگری آمده است که فقط روزی مختصر تبسّمی فرمود ( آن روز ، بر حسب روایت ، روزی بود که به فاطمه ی زهرا (علیها السلام) این بشارت داده شد که تابوتی ساخته شده است که در حمل اجساد مردگان بدن میّت را کاملاً می پوشاند.از آن جا که حضرتش راضی نبودند که پس از مرگ روی تخته ای حمل شوند که پیکرشان مشخّص باشد ، از شنیدن این مطلب مختصر تبسّمی فرمودند(مترجم). ترجمه کتاب (فاطِمَة الزَهراء مِنَ المَهدِ اِلیَ اللَّحد) تألیف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) صفحه 322
سید فضل الله راوندی در نوادر روایت کرده از امیرالمومنین (ع) که شخص نابینایی اذن خواست از حضرت فاطمه (س) که داخل خانه شود ، فاطمه (ع) خود را از او پنهان کرد ، پیغمبر خدا (ص) به فاطمه فرمود به چه سبب خود را پنهان کردی و حال آنکه این مرد نابینا نمی بیند تو را ، عرض کرد اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم ، اگر در پرده نباشم استشمام رایحه من می نماید. پس حضرت فرمود : شهادت می دهم که تو پاره تن من میباشی. منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 161
اختلاط زن و مرد و توسعهي بي پروايي
اگر پس از تحقّق رسالت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) و ولايت حضرت علي (علیه السلام) آن خطابهي شورانگيز حضرت فاطمه (علیها السلام ) در آن شرايط بسيار سنگين در مسجد مدينه در مجمع عمومي مهاجرين و انصار نبود، دشمنان خدا و دين خدا، با نقشه هاي شيطاني خود اساس ولايت و رسالت را منهدم كرده بودند و تمام زحمات انبياء و رسل (علیهم السلام) را بي اثر و بي ثمر ساخته بودند و پس از آن نيز اگر حسين فاطمه (علیهما السلام ) نبود كه با شهادت خود، دين در شرف انهدام را مستقيم گرداند و اگر چهارمين و پنجمين فرزندان فاطمه امام باقر و امام جعفر صادق (علیهما السلام ) نبودند كه با نهضت علمي خود، حقايق و معارف متروكه ي دين را تبيين نموده و گسترش دهند و سرانجام اگر مهدي فاطمه عجّل الله تعالي فرجه الشّريف نبود كه جهان سراسر فرو رفته ي در ظلم و كفر و الحاد را به دامن عدل و ايمان بيفكند، طبيعي است كه پايه هاي ولايت و رسالت، به كلّي منهدم مي شد و نام و نشاني از دين خدا باقي نمي ماند و نتيجتاً خلقت عالم، لغو و بيه دف مي گرديد.بنابراين واقعيّت عيني تاريخ اسلام و قرآن نشانگر صحّت صدور اين جمله ي پرمحتواست كه :
(يا اَحْمَدُ لَولاكَ لَما خَلَقْتُ الْاَفْلاك وَ لَو لا عَلِيٌّ لَما خَلَقْتُكَ وَ لو لا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما)؛ {فاطمة الزّهراء بهجة قلب المصطفی ، صفحه 9 ، تألیف آقای رحمانی همدانی (ره) با ارائه ی سند }
اي احمد، اگر تو نبودي افلاك را خلق نمي كردم و اگر علي نبود تو را خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را هم خلق نمي كردم!!
و البتّه توجّه داريم كه اين به معناي افضليّت فاطمه (علیها السلام) از پدر و همسرش نيست؛ بلكه به اين معناست كه خداوند در عالم طبع، فاطمه (علیها السلام) را وسيلهي ابقاء شخصيّت آسماني رسول خدا و امام اميرالمؤمنين علي (علیهما السلام) قرار داده است.
برداشت ناصحيح برخي از بانوان مسلمان
اينجا خالي از تناسب نيست كه عرض شود : خانم هايي كه خيلي پروا از اختلاط با نامحرمان ندارند و بر حسب اقتضاي وضع زمان، حضور در مجالس مردان و احياناً سخنراني در ميان آنان را رمز روشنفكري و زن روز بودن مي پندارند و از طرفي هم مي خواهند رنگ اسلامي به كار خود بزنند، استناد به سخنراني حضرت فاطمه(علیها السلام ) در مسجد مدينه در مجمع عمومي مهاجرين و انصار و همچنين سخنراني عقيلهي بني هاشم حضرت زينب كبري (علیها السلام) در بازار كوفه و در مجلس شوم يزيد در شام مي نمايند؛ در صورتي كه بايد توجّه داشته باشند، سخنراني حضرت صدّيقه (علیها السلام ) در مجمع مردان، در شرايط فوقالعاده سنگيني انجام شد كه بنيان اسلام و قرآن ـ همانگونه كه عرض شد ـ در شرف فرو ريختن و انهدام بود. آن سخنراني همچون ستوني محكم، زير بناي اسلام و قرآن ايستاد و آن را از فرو ريختن نگه داشت. انسانهاي محقّق متتبّع، اگر شرايط زمان پس از رحلت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به خوبي در نظر بگيرند و بعد متن خطابهي آن وديعهي الهي و يگانه ذخيرهي رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را دقيقاً مورد مطالعه قرار دهند و منصفانه داوري كنند، اعتراف خواهند نمود، آن سخنراني در آن شرايط، از اَوجَب واجبات بوده و اَحَدي هم جز شخص حضرت صدّيقه (علیها السلام ) نمي توانسته از عهدهي اين تكليف واجب برآيد.
حال اي بانوان مسلمان! شما با حضورتان در مجالس مردان و سخنراني در ميان آنان، كجاي اسلام و قرآن را از فرو ريختن و ويران شدن نجات داده ايد. جز اين كه بي پروايي شما در اختلاط مرد و زن، روز به روز بر مفاسد جامعهي اسلامي افزوده است و مي افزايد.
کوثر معجزه ی پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از تألیفات حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی صفحه 36