gototopgototop
ورود به سایت



خانه سلسله مباحث تفسیری ،معارفی ،اخلاقی ،امام شناسی سلسله مباحث معارفی (آیت الله سید محمد ضیاء آبادی) تفسير حبل‌الله از زبان رسول اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم)

تفسير حبل‌الله از زبان رسول اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم)

میانگین امتیار کاربران: / 3
ضعیفعالی 

در كتاب غيبت نعماني كه از متون معتبر روايي ماست اين حديث آمده و سند حديث به امام سجّاد علیه السلام مي‌ رسد. آن حضرت فرمود:

(كانَ رَسوُل الله…ذاتَ يَوْمٍ جالِساً وَ مَعَهُ اَصْحابُهُ فِي الْمَسْجِدِ فَقالَ يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ مِنْ هذا الْبابِ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّة)؛

«روزي پيامبراكرم…با اصحابشان در مسجد نشسته بودند،در اثناء سخن فرمودند: الآن از اين در مردي وارد مي ‌شود  كه اهل بهشت است».

(يَسْأَلُ عَمّا يَعْنِيهِ)؛

«مي ‌آيد و از مطلبي كه نافع به حالش هست سؤال مي ‌كند».

اين خود درسي است كه انسان عاقل بايد درباره‌ي مطلبي به سؤال و جواب بپردازد كه نافع به حال دنيا و يا آخرتش باشد! فرموده‌اند:

(مِنْ حُسْنِ اِسْلامِ الْمَرءِ تَرْكُهُ ما لا يَعنِيهِ)؛[1]

«مسلمان خوب آن كسي است كه آنچه نافع به حالش نيست رها كند [و عمر خود را با سؤال و جواب ‌هاي بيهوده تلف نكند]».

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) …فرمود: اين مردي كه هم اكنون وارد مي‌ شود آدم عاقلي است و از مطلبي سؤال خواهد كرد كه نافع به حالش مي ‌باشد. طبيعي است كه همه چشم به در مسجد دوختند.

(فَطَلَعَ رَجُلٌ طُوالٌ يُشْبِهُ بِرِجالِ مُضِرَ)؛

«از در مسجد مرد بلند قامتي وارد شد كه شبيه مردان مضر بود[ظاهراً مضر نام قبيله‌ اي بوده است]».

تعبير به طَلَعَ شده است كه حاكي از درخشندگي معنوي آن مرد است!

(فَتَقَدَّمَ وَ سَلَّمَ وَ جَلَس)؛

«وارد شد و سلام كرد و نشست».

بدون اينكه حرفهاي زيادي بزند تا نشست گفت:

(يا رَسُولَ الله اِنّي سَمِعْتُ الله عَزَّ وَ جَلَّ يَقوُلُ فيما اَنْزَلَ‌{وَ اعْتَصِموُا بِحَبْلِ الله جَميعاً وَ لا تَفَرَّقوُا})؛

«اي رسول خدا! من مي ‌شنوم كه خداوند عزّ و جلّ در كتابي كه نازل كرده است مي ‌فرمايد: همگي چنگ به ريسمان خدا بزنيد و پراكنده نشويد».

(فَما هذَا الْحَبْلُ الَّذِي اَمَرَنا بِالْاِعْتِصامِ بِهِ وَ اَلاّ نَتَفَرَّقَ عَنْهُ)؛

«حالا اين ريسماني كه خدا ما را امر كرده كه به آن معتصم بشويم و از آن كناره نگيريم ، چيست»؟

چه سؤال عاقلانه ‌اي طرح كرده است!آدمي است مؤمن به قرآن. در قرآن آيه‌اي ديده كه برايش مبهم است و احتياج به تفسير دارد و خود قرآن گفته است:

(...فَسْئَلُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛[2]

«...هر چه را ندانستيد از اهل اطّلاع و آگاهان سؤال كنيد»!

و همچنين خدا به پيامبرش فرموده است:

{...وَ أنْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ...}؛[3]

«...ما قرآن را به تو نازل كرده‌ايم و تو را مبيّن مجملات قرآن قرار داده‌ايم...».

اين مرد هم ديده كلمه‌ي {حبل الله}در قرآن مُجْمَل* است و نياز به بيان دارد و لذا مستقيماً به خود رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) رجوع كرده و از آن حضرت تقاضاي بيان نموده است. رسول اكرم…(صلی الله علیه و آله و سلم) وقتي اين سؤال را شنيد در روايت هست كه:

(فَاَطْرَقَ رَسُولُ اللهِ مَلِيّاً)؛

«رسول خدا يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد».

اين شيوه در مقام پاسخ دادن به يك سؤال با ارزش هم نشان از حكمت جواب دهنده و هم نشان از اهمّيّت مطلب سؤال شده است! شخص حكيم اگر چه كاملاً عالم به جواب است و نياز به تفكّر ندارد؛ امّا حكمت و پختگيش اقتضاء تأملّ در جواب دارد. شتابزدگي در جواب هر سؤال هم ناپختگي انسان را نشان مي‌ دهد و هم از عظمت مطلب سؤال شده مي‌ كاهد و لذا:

(اَطْرَقَ رَسُولُ الله مليّاً)؛

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)يك زمان طولاني سر به پايين افكند و سكوت كرد!و با اين عمل توجّه تمام حضّار را جلب نمود! آن چنانكه همه ساكت و گويي سراپا گوش براي شنيدن جواب از زبان رسول خدا…(صلی الله علیه و آله و سلم) شدند.

(ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وَ اَشارَ بِيَدِهِ اِلي عَليّ بْنِ اَبيطالب)؛

پس از زماني رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)…سر بلند كرد و در حالي كه با دست خود اشاره به علي ‌بن ‌ابيطالب مي‌ كرد ، فرمود:

(هذا حَبْلُ اللهِ الَّذِي مَنْ تَمَسَّكَ بِهِ عُصِمَ بِهِ فِي دُنياهُ وَ لَمْ يَضِلَّ بِهِ فِي آخِرَتِه)؛

«اين[علي] حبل‌الله و آن ريسمان الهي است كه هر كه به او تمسّك كند در دنيا از لغزش و انحراف از صراط مستقيم مصونيّت مي ‌يابد و در آخرت طريق به سوي بهشت جاودان را گم نمي ‌كند»!

تنها به گفتن با زبان اكتفا نكرد بلكه با اشاره ‌ي دست،شخص وجود اقدس او را هم مشخّص نمود.! همان كار را كه در روز عيد غدير در مقام نصب آن حضرت به ولايت امر انجام داد. در قسمت بالاي آن منبر گونه ‌اي كه در وسط بيابان از جهاز شتران درست كرده بودند، ايستاد و علي را هم در يك پله پايين ‌تر از خود نگه داشت،آنگونه كه هر دو را تمام جمعيّت ديدند و پس از سخنان بسيار دست علي را گرفت و بلند كرد و با صداي هر چه بلندتر فرمود:

(اَيُّهَا النّاس)؛

«همه ببينيد و بشنويد»!

 (مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَليٌّ مَوْلاهُ)؛

«اين علي! كه شخص او را مي ‌بينيد و دستش به دست من است پس از من مولاي شماست».

در اين حديث هم تنها به گفتن اكتفا نفرمود كه بگويد:(عليٌّ حَبْلُ الله)؛بلكه با اشاره‌ي دست ابتدا شخص او را مشخّص كرد و آنگاه فرمود:(هذا حَبْلُ الله)؛در دنباله‌ي حديث آمده است : وقتي رسول خدا…اينگونه جواب آن مرد سؤال كننده را داد و {حبل الله}قرآن را بالعيان مشخّص نمود:

(فَوَثَبَ الرَّجُلُ اِلَي عَلِيٍّ)؛

«آن مرد سؤال كننده از جا جست و به سوي علي(علیه السلام)رفت».

انسان گاهي به طور عادي از جا برمي ‌خيزد امّا گاهي با عجله و شتاب از جا بر مي ‌جهد آنچنان كه گويي مي ‌خواهد از زمين پرواز كند! آن مرد از جا پريد و خود را به اميرالمؤمنين (علیه السلام) رساند:

(فَاحْتَضَنَهُ مِنْ وَراءِ ظَهْرِهِ)؛

«از پشت سر آن حضرت را در بغل گرفت [در حالي كه]»:

(وَ هُوَ يَقوُلُ اعْتَصَمْتُ بِحَبْلِ الله وَ حَبْلِ رَسُولِه)؛

«مي‌ گفت: اعتصام جستم به حبل خدا و حبل رسول خدا».

(ثُمَّ قامَ فَوَلَّي وَ خَرَجَ)؛

«آنگاه برخاست و راه خود را پيش گرفت [و از مسجد] خارج شد».

در زماني كوتاه سؤالي نافع كرد و جوابي روشن گرفت و رفت. نه وقتي گرفت و نه حرف زيادي زد و نه چون و چرايي كرد!

او كه رفت مردي از اصحاب كه نشسته بود گفت: يا رسول الله! اجازه مي ‌دهيد من بروم و به او برسم و از او بخواهم كه براي من از خدا طلب مغفرت كند.فرمود:

(اِذاً تَجِدُهُ مُوَفَّقاً)؛

«او را مؤفّق خواهي يافت».

آن مرد صحابي رفت و به او رسيد و گفت: براي من دعا كن و از خدا بخواه كه مرا بيامرزد. حال اگر ما باشيم مي‌ گوييم ممنونم. من كه قابل نيستم امّا او خيلي صريح جواب داد و گفت:

(اَفَهِمْتَ ما قالَ لِي رَسُولُ اللهِ وَ ما قُلْتُ لَهُ)؛

«آيا فهميدي كه پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)…به من چه گفت و من به او چه گفتم»؟

گفت: بله،فهميدم.گفت:

(فَاِنْ كُنْتَ مُتَمَسِّكاً بذلِكَ الْحَبْلِ غَفَرَ اللهُ لَكَ وِ اِلاّ فَلا غَفَرَاللهُ لَكَ)؛[4]

اگر به همين ريسمان كه پيامبر اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم) معرّفي كرد تمسّك جستي خدا تو را بيامرزد وگرنه خدا تو را نيامرزد. تعارفي دركار نيست.

 

برگرفته از سلسله مباحث معارفی حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی (جزوه شماره 028 )

---------------------------------------

[1]ـ المحجهْْ‌‌‌البيضاء،جلد5،صفحه‌ي200.

[2]ـ سوره‌ي نحل،آيه‌ي43.

[3]ـ همان،آيه‌ي44.

*  مُجْمَل: داراي اجمال و نيازمند به شرح و تفصيل.

[4]ـ غيبت نعماني،صفحه‌ي42.

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 39 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام)
چهارشنبه, 28 دی 1401
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام) عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ... ادامه مطلب...
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام)
سه شنبه, 02 خرداد 1402
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام) شقرانی مردی منسوب به... ادامه مطلب...
روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است
شنبه, 10 مهر 1400
  روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است مردی خدمت امام رضا (علیه... ادامه مطلب...
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی
جمعه, 09 مهر 1400
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی ( فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ... ادامه مطلب...
شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي
جمعه, 18 تیر 1400
  شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي جمعي خدمت... ادامه مطلب...
موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن
جمعه, 18 تیر 1400
  موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن   ايّام منسوب به... ادامه مطلب...
علت دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
  علل الشرائع عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَسَدِيِّ... ادامه مطلب...
نامگذاری حضرت محسن (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ... ادامه مطلب...
فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) بعد از خاکسپاری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ... ادامه مطلب...
دو رکن از دست رفته مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 23 دی 1399
 أمالي الصدوق ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ... ادامه مطلب...
حضرت زهرا (سلام الله علیها)اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)ملحق شد
سه شنبه, 23 دی 1399
  الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ... ادامه مطلب...
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
جمعه, 18 آذر 1401
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست
دوشنبه, 11 بهمن 1400
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست الباب فیما نذکره من قول النبی... ادامه مطلب...
دو ركن امامت را فراموش نكنيم
شنبه, 15 آبان 1400
دو ركن امامت را فراموش نكنيم حال،آنچه كه بر ما مؤكّداً لازم است، محكم ساختن... ادامه مطلب...
معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى مولاه»
شنبه, 09 مرداد 1400
باب 29- معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى... ادامه مطلب...
نیازم مُبرم بشر به امام معصوم از جانب خداوند متعال
شنبه, 02 مرداد 1400
سبب بروز این همه نابسامانی پختن يك آبگوشت چقدر دقّت مي ‌خواهد اگر نمكش... ادامه مطلب...
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست
شنبه, 02 مرداد 1400
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست   اين قصّه را... ادامه مطلب...
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام) او بشارتي داده است و اميدواريم ما... ادامه مطلب...
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود...
شنبه, 02 مرداد 1400
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود... چند جمله‌اي هم از خود... ادامه مطلب...
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام) شريح قاضي در زمان... ادامه مطلب...
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)
سه شنبه, 03 اسفند 1400
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)  از حضرت امام باقر (علیه... ادامه مطلب...
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)  مردي در زمان حكومت عمر، نزد او... ادامه مطلب...
تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در خطبه‌ي غديريّه
چهارشنبه, 11 فروردین 1400
  تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در... ادامه مطلب...
سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام)
جمعه, 24 بهمن 1399
  سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام) خلیل بن احمد از... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...